Howard Levy - mały poradnik !

Zapraszamy redaktorów mediów (około)bluesowych - i nie tylko - do publikowania w tym miejscu wywiadów przeprowadzonych z artystami i postaciami kultury bluesa.

Moderator: mods

Howard Levy - mały poradnik !

Postautor: lauderdale » grudnia 22, 2007, 9:59 pm

Mistrz nad mistrzami zdecydował się udzielić kilku porad adeptom sztuki grania chromatychnego na harmonijce diatonicznej.
Skromnie , rzeczowo i bez zbędnych mistyfikacji.
Wszystkim którzy nie znaja jego muzyki (a sa tacy ???) na początek poleciłbym płytę Trio Globo o tym samym tytule. Jest to najlepszy dowód na to, że overblow mozna wykorzystywac z wielka korzyscia dla strony muzycznej utworu , a nie tylko jako metodę wydobycia dżwięku.
Jak powiedział Milteau " ...w tym drugim przypadku chromatyk brzmi lepiej " .
Zresztą możecie usłyszeć sami, ze Levy jest chyba jedynym harmonijkarzem na świecie który zwyczjnie NIE FAŁSZUJE ( najwyżej w niewielkim stopniu odbiega intonacyjnie )przy wykorzystaniu techniki overbendingu - czego nie mozna powiedziec o wielu innych ....



Artykul w wersji oryginalnej znajduje się tu
http://levyland.com/blowsanddraws.php

CZĘŚĆ PIERWSZA Z TRZECH

Jak uzyskać overblows i overdrows . *1)

Wielu ludzi przysyła do mnie e-mail'e pytajac jak uzyskać overblow i overdraw. Dlatego uznałem, że powinienem naprawdę przedstawić któtkie podsumowanie tutaj na stronie internetowej, jak to zrobić.
Na video „ New Directions for Harmonica” zjamuję się tą sprawą oraz wolę uczyć tego na żywo, ale pomimo wszystko, oto jest.
Po pierwsze to żałuję, że użyłem terminu „overblow”. W 1970 wpadłem na pomysł by to tak nazwać gdy zapytałem pewnego sksofonistę co ja robię. Myślał on, że przedmuchuję (overblow) flażolety z serii dźwięków naturalnych tak jak się to robi na instrumentach dętych jak saksofon, trąbka, flet itd.
To nie było to. Określenie to sugeruje również fałszywe wrażenie, że musisz dmuchać lub wciagać powietrze mocniej by w ten sposób wydobyć dźwięk. Nie, nie musisz. To jest po prostu inny rodzaj podciągu *2) , i jeśli harmonijka jest odpowiednio przygotowana – stoiki są tak blisko jak to tylko możliwe – nie musisz dmuchać mocniej. Overblows i overdraws dostarczją instrumentaliście wszystkie te dźwięki których w harmonijce diatonicznej „brakuje”.

Modyfikacja stroików

Jeśli zachodzi taka potrzeba modyfikacja stroików nie jest taka trudna. Najpierw zdejm osłony. Stroiki wdechowe znajdują się na zewnątrz dolnej płytki stroikowej *3) – możesz dogiąć je używajac paznokcia. Jeżeli zaś potrzebujesz nacisnąć je w drugą stronę, możesz sięgnąć od środka używając małego śrubokręta zegarmistrzowskiego, wykałaczki, itp. i w ten sposób wypchnąć je z powrotem.
Stroiki wydechowe znajdują się od środka górnej płytki stroikowej. Sięgnij od środka i popchnij je w górę bliżej płytki stroikowej i popchnij je ku dołowi by je z powrotem oddalić. Są jeszcze inne rzeczy które można zrobić ze stroikami aby uczynić overblow i overdraw łatwiejszymi, to jest jednak najbardziej podstawowa i najwazniejsza rzecz. *4)
Wszystkie stroiki są lekko wygięte tak by były blisko w miejscu zamocowania i lekko unosił się na końcach. Jest bardzo ważne by zapewnić to ugięcie.

Podciągi (Bends)

Pozycja języka i kształt jamy ustnej wytwarzają rezonanse które pozwalają grającemu podciągnąć ( w tradycyjnym stylu obniżyć dżwięk – przyp. tlum.), overblow lub overdrow dźwięk.
W jamie ostnej i gardle musi występować podciśnienie dla skutecznego ugięcia dźwieku, tak że nos musi być zamknięty dla każdego rodzaju podciągu.( Większość grających robi to w naturalny sposób, ale pomyślałem żeby o tym wspomnieć.)
Będę zakładał, że każdy z czytających wie jak wykonać podciąg. W standartowym podciągu grający może boniżyć brzmienie wyżej nastrojonego stroika danego kanału tuż ponad dźwięk niżej nastrojonego stroika na tym samym kanale. Na przykład na harmponijce „C” ( odtąd będę się odnosił do tej harmonijki) możesz obniżyć dźwięk na wdechu na pierwszym kanale (D) w dół tuż ponad dźwięk pierwszy na wydechu (C), tak że dźwięk obnizony to Cis / Des. ( Enharmonicznie to samo – przyp.tlum.)
Dzieje się tak w przypadku wszystkich podciągów. Np. na kanale 2 na wdechu jest G, a wydech to E czyli interwał tercji małej pomiędzy nimi. Czyli, że możesz obniżyć drugi kanał na wdechu (o pół tonu) na Ges/Fis i ( ocały ton) na F.
Jedynymi stroikami których brzmienia naprawdę nie można obniżyć są: piaty kanał na wdechu i siódmy na wydechu, a to dlatego, że oba są o pół tonu wyżej niż ich sąsiednie stroiki dla tego samego kanału.
Możesz ugiąć ich brzmienie trochę, ale porówwnując do stroików w innych kanałach to nie ma na to wiele miejsca.
Sposób w jaki podciąg działa fizycznie wygląda tak, że wyżej brzmiący stroik obniża swoje brzmienie w pierwszej części podciągu , a następnie niżej brzmiący podnosi się do góry przez jego resztę.
Brzmi to dziwnie, to naprawdę działa w ten sposób. Rozbierz harmonijkę na części, spróbuj podciągu przed lustrem i obserwuj stroiki. Do podciągu potrzeba dwóch stroików.

Dopóki grjący nie potrafi grać podciągów płynnie na wdechu i wydechu ( kanały 7-10 - przyp.tłum.)
nie powinien próbować overblow czy overdraw. Powinien się także nauczyć nazw wszystkich dżwięków które osiąga z pomocą podciągu, w późniejszym etapie to naprawdę pomoże.
(Granie dźwięków na klawiszach, podczas podciągów jest dobrym sposobem na sprawdzenie wysokości dźwięku wydobywanego tą metodą).


cdn.
Ostatnio zmieniony grudnia 28, 2007, 2:12 pm przez lauderdale, łącznie zmieniany 2 razy
Lauder Dale

...zeby grac, trzeba grac ...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

STOLEN BLUES
lauderdale
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 3392
Rejestracja: października 26, 2006, 8:55 am
Lokalizacja: Z drogi do Polski :)

Postautor: lauderdale » grudnia 27, 2007, 7:44 pm

Overblows
( no właśnie... – nie podejmuję się tego określenia przetłumaczyć skoro nawet jego autor uważa ,że nie oddaje ono itoty sprawy , a nawet wprowadza w błąd – przyp. tłum.)

Gdy jesteś gotowy by spróbować overblow, poćwicz podciąg na wydechu na 8-mym kanale i uzyskiwanie go gładko przy średniej głośności, góra dół, tak by nie było załamania w momencie zmiany wysokości dżwięku – będę zakładał, że ktokolwiek to czyta wie jak zrobić podciąg na 8 – mym kanale na wydechu. ( podciąg na 8-mym kanale obniża dżwięk E na Es.)
Przejdź w dół do 6-ego kanału (G) i spróbuj tego samego na tym kanale. Jeżeli jesteś zrelaksowany a twoja harmonijka jest prawidłowo przygotowana do tego ( stroiki blisko płytki stroikowej), wyższy dźwięk powinien się odezwać ( B , tercja mała w górę od G. Szósty stroik wydechowy (G), działa jako tzw, “stroik zamykający” , a wyżej nastrojony stroik wdechowy (A) w rzeczywistości zabrzmi wyżej jako (B), dając ci złudzenie, że dźwięk na kanale 6-tym “podniósł” się o tercję małą.
Kiedy zacznie ci to wychodzić zauważysz, że dzwięki wydobywane tą techniką są bardzo plastyczne.
Grający może obnbiżyć dźwięk B w dół prawie do A, a w górę podwyższyć do H czy nawet C jeżeli stroiki są naprawdę blisko płytki stroikowej.
Technika ta działa na kanałach wydechowych o nr 145 i 6 dając Es,Es,Fis i B, a razem ze standartowymi podciągami, dźwiękami na wdechu i wydechu wypełnia całą, składającą się z dwunastu półtonów, skalę chromatyczną dla pierwszych dwóch oktaw harmonijki.

Techniki dla kanałów 5 i 4 różnią się nieco od 6. Gdy dżwięki się obniżają usta muszą przybierać kształt, który dawałby głębsze brzmienie jak wtedy gdy mówisz. Np. Kanał szósty to byłoby “gi” ( polskie “gie” jak w słowie gil ), 5 byłoby “ga”, 4 byłoby “gu”. ( Możesz też wykonać overblow na kanałach 2 i 3 na wydechu – otrzymasz As na drugim i C na trzecim.)
Myślę, że harmonijki w strojach od A do Es są najłatwiejsze do uzyskania na nich techniki owerblow.
Gdy strój harmonijek obniża się bardziej, trudniej jest uzyskać overblow na knałach pierwszym i czwartym. Pozycja ( kształt jamy ustnej, policzków, języka – przyp. tłum. ) dla uzyskania overblow przesuwa się w głąb jamy ustnej i jest trudniej osiągnąć odpowiednie ciśnienie by uzyskać długi silny dżwięk. Overblow na szóstym kanale moż być nieco skomplikowany na wyżej strojonych harmonijkach jak np. F z przeciwnego powodu – dla niektórych grających zadęcie ( embouchure - układ ust pozwalający wydobyć dźwięk na instrumentach dętych – przyp. tłum.) może być zbyt ciasne.
Uzyskanie overblow na pierwszym kanale jest nieco inne. Najłatwiejszy sposób to wydech na pierwszym kanale potem wdech na pierwszym, następnie ułuż usta jak do bardzo głębokiego “hu” albo “ku” i dmuchnij w pierwszy kanał jeszcze raz, a uzyskasz dżwięk Es jeżeli stroiki ją gdziekolwiek w pobliżu płytki stroikowej. Język z tyłu będzie bardzo blisko podniebienia. Zrób to płynnie i dosyć szybko. Następnie zapamiętaj pozycję ust ( ust, języka, policzków – przyp. tłum.) dla overblow na pierwszym kanale i spróbuj wejść na Es od razu. Nie jest to łatwe , jednak przy odpowiedniej praktyce staje się łatwiejsze.
Możesz też uzyskać overblow na pierwszym kanale wykorzystując powietrze zgromadzone tylko w jamie ustnej bez użycia płuc czy gardła, po prostu wypychając za pomocą języka powietrze i układając usta jak przy wymawianiu “hu”, uzyskując D przy wciąganiu powietrza, a Es przy zadęciu.

cdn.
Lauder Dale

...zeby grac, trzeba grac ...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

STOLEN BLUES
lauderdale
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 3392
Rejestracja: października 26, 2006, 8:55 am
Lokalizacja: Z drogi do Polski :)

Postautor: lauderdale » grudnia 27, 2007, 9:15 pm

Overdraws

Przy górnych dźwiękach harmonijki ( kanały 7-10 ) , jako, że teraz to stroiki wdechowe są niżej nastrojone, wykonujemy overdraw, wtedy stroiki wydechowe, wyżej brzmiące podciągają w górę.
Ustawienie stroików jest nawet jeszcze bardziej istotne. Stroiki są bardzo krótkie i jeżeli nie są wystarczająco blisko płytki stroikowej, możesz odczuć bardzo nieprzyjemne wrażenie napięcia w karku i partiach głowy gdy próbujesz tej techniki.
Zacznij od kanału 7 na wdechu H. Spróbuj wykonać podciąg w ten sam sposób jak na kanale 6 na wdechu.To nie jest tak głęboki podciąg jak na wdechu na kanale 2 – gdybyś wypowiadał sylabę “ki”, to układ ust jest podobny do tego jakiego potrzebujesz do overdraw na 7 kanale.
Gdy zrobisz to dobrze, usłyszysz dźwięk o cały ton wyższy (Cis). Wdech na 7 kanale to H, który działa jako stroik zamykający. Kanał siódmy na wydechu to C , tak więc podciągnie się on na Cis gdy zrobisz “overdraw”. Dżwięk, który uzyskasz jest bardzo plastyczny, tak jak w przypadku overblow. Chociaż trudno jest obniżyć go do C, to jednak można podciągnąć Cis aż do D całkiem łatwo. Możliwość podciągania dźwięków overblow i overdraw daje także grającemu większą liczbę podciągów na harmonijce, więcej sposobów by być bardziej “bluesy”.

Overdraws są ( także – przyp.tłum.) możliwe na kanałach 9 i 10 i dają Gis i Cis. Tak więc teraz z podciągami i overdraws *5) możesz grać wszystkie 12 półtonów w górnej oktawie harmonijki plus Cis powyżej wysokiego C.
Może być trudniej uzyskać overdraws na harmonijkach w wyższych kluczach, ponieważ stroiki są krótkie i brzmią wysoko, jednak przy prawidłowym wyregulowaniu stroików jest to możliwe.
Niżej brzmiące harmonijki są bardziej podatne na overdraw, nawet idąc w dół do G czy niskiego F, ale nawet wtedy regulacja stroików jest niezbędna.

Powodzenia
Umiejąc grać wszystkie te dżwięki, będziecie mogli wydobyć więcej muzyki z waszej harmonijki diatonicznej. A to właśnie o to chodzi.

____________________________________________________________

*1) Wymawia się „owerblou” i „owerdrou”
*2) Konsekwentnie używam tego słowa jako, że przyjęło się to w polskim środowisku harmonijkarzy. Natomiast angielskie słowo „bend” – bliższe jest – ugięciu. „Podciąg” sugeruje powdyższenie dźwięku, a jest dokładnie odwrotnie przy tradycyjnym podciąganiu. Ponieważ jednak przy overbendingu dźwięk jednak się podwyższa pozostańmy przy tym określeniu.
*3) Levy trzyma harmonijkę „normalnie” czyli niskie tony są po lewej stronie patrząc od strony wlotów powietrza. Sonny Terry czy Paul Butterfield trzymali ją odwrotnie stąd trudno określić co jest normalne , a co nie :)
*4) Na stronie overblow.com można znaleźć szczegółowe informacje wraz ze zdjęciami.
*5) W oryginale było overblows, ale myślę ,że to mała pomyłka wielkiego Howarda.




KONIEC
Ostatnio zmieniony grudnia 28, 2007, 9:01 am przez lauderdale, łącznie zmieniany 1 raz
Lauder Dale

...zeby grac, trzeba grac ...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

STOLEN BLUES
lauderdale
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 3392
Rejestracja: października 26, 2006, 8:55 am
Lokalizacja: Z drogi do Polski :)

Postautor: lauderdale » grudnia 28, 2007, 8:59 am

...
Lauder Dale

...zeby grac, trzeba grac ...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

STOLEN BLUES
lauderdale
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 3392
Rejestracja: października 26, 2006, 8:55 am
Lokalizacja: Z drogi do Polski :)

Postautor: Guzik » grudnia 28, 2007, 3:59 pm

Dziekuje serdecznie ;) wykonales kawal swietnej roboty, to jest to !!

Biblia dla wszstich manniakow over itp ale i dla innych harmonijarzy
Awatar użytkownika
Guzik
bluesHealer
bluesHealer
 
Posty: 1124
Rejestracja: kwietnia 9, 2007, 12:25 pm
Lokalizacja: Wroc?aw

Postautor: lauderdale » stycznia 7, 2008, 8:14 am

Co do overblow to na zakonczenie historia prawdziwa.

Jeden ze znanych harmonijkarzy opanowal technike overblow.
Jego zona , czy dziewczyna po wyslychaniu tego rzekla: "Zebys ty tak dolary falszowal" :)
Lauder Dale

...zeby grac, trzeba grac ...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

STOLEN BLUES
lauderdale
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 3392
Rejestracja: października 26, 2006, 8:55 am
Lokalizacja: Z drogi do Polski :)

Postautor: kamilteau » lipca 29, 2008, 11:25 pm

Cholerka, męczę się i męczę (lekcje Gussowa, Ricciego, próby podginania stroików), a overy nie wychodzą... Może po lekturze tych postów coś ruszy. Dzięki serdeczne! :)
Jednak wiem, nie da się, zawsze wygra blues...
http://www.sarmatajam.fora.pl/
Awatar użytkownika
kamilteau
bluesmaniak
bluesmaniak
 
Posty: 113
Rejestracja: września 15, 2007, 7:10 pm
Lokalizacja: okolice Olsztyna


nowoczesne kuchnie tarnowskie góry piekary śląskie będzin świętochłowice zawiercie knurów mikołów czeladź myszków czerwionka leszczyny lubliniec łaziska górne bieruń

Wróć do Wywiady

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 49 gości

cron