Muzyk musi s?ysze? co gra w g?owie. Je?li du?o gramy ze s?uchu, to wyrabia si? w nas umiej?tno?? trafiania w odpowiednie interwa?y na gryfie. Jest to du?y plus. W dodatku nie trzeba si? nad tym d?ugo zastanawia?, po prostu ?wiczy?, ?wiczy?, ?wiczy?...
Najlepiej jest pr?bowa? kopiowa? riffy i sol?wki ulubionych gitarzyst?w ze s?uchu, p??niej wykorzysta? poznany materia? d?wi?kowy do u?o?enia w?asnej frazy. Nale?y jednak pami?ta?, ?e to powinno by? tylko jedno z ?wicze?.
Abstrahuj?c od gitary i muzyki w og?le, ka?dy, kto mia? kiedy? styczno?? z tzw. metodami szybkiego uczenia wie, ?e ?atwiej si? uczymy i zdobyta wiedza szybciej si? utrwala, a zatem ?atwiej j? stosowa? w praktyce, je?li z danym zagadnieniem wi??e si? jak najwi?cej skojarze?. Wracaj?c do gitary - s?ucha?, gra? zas?yszane. Wymy?la?, gra? z g?owy (ale nie przypadkowe d?wi?ki, czy te? d?wi?ki, kt?re le?? akurat na skali, kt?r? ogrywamy, ale te, kt?re przed chwil? us?yszeli?my w my?lach). I wreszcie - teoria... Niestety. Czy mo?na bez niej gra?? Pewnie, ?e tak! Ale je?li codziennie opr?cz kilku godzin praktyki po?wiecimy cho?by kwadrans na nauk? harmonii, post?py w grze b?d? du?o szybsze.
Je?li chodzi o zagadnienia skal, ich odpowiednio?ci w stosunku do harmonii utworu i zastosowania w improwizacji, polecam ksi??k?:
Piotr Ka?u?ny, Skale muzyczne we wsp??czesnej harmonii tonalnej, Wydawnictwo Akademii muzycznej, Pozna? 1994.
Ju? kiedy? wspomina?em na forum o tej ksi??ce. Prawd? m?wi?c nie wiem, czy ?atwo b?dzie j? zdoby? (najpr?dzej u ?r?d?a), ale my?l?, ?e warto. Nie traktuje ona oczywi?cie o bluesie, ale o skalach w og?lno?ci - od ko?cielnych, przez prymitywne (bez obrazy, pentatonika i skala bluesowa zaliczane do tej grupy), a? po wsp??czesne jazzowe dziwol?gi.
Jeszcze co do grania z g?owy. Z w?asnego do?wiadczenia polecam takie ?wiczenie:
1.Zagraj akord
2.postaraj si? u?o?y? pasuj?c? do niego fraz?, ale...
3.Nie graj jej od razu! Tylko...
4.Za?piewaj!!! Wystarczy, ?e j? wymruczysz. Byleby? tylko j? us?ysza? - uszami, nie wyobra?ni?.
5.Zanu? j? kilka razy do granego wcze?niej akordu.
6.Teraz - zagraj.
Wysz?o za pierwszym razem? S?dz?, ?e przynajmniej raz si? pomyli?e?. Je?li nie, gratuluj?. Spr?buj u?o?y? co? trudniejszego. Mo?na si? w to bawi? godzinami. jest to te? dobre ?wiczenie do grania z drug? gitar?. Mo?na kombinowa? nie do pojedynczych akord?w, ale do ca?ych chorus?w.
Sorry, ?e si? tak rozpisa?em.