Podk?ad rytmiczny, blues - jaka tonacja?

...czyli teoria i praktyka muzykowania

Moderator: mods

Podk?ad rytmiczny, blues - jaka tonacja?

Postautor: Szary Diabeł » lutego 24, 2007, 1:05 pm

Jak dobrac tonacje i wybrac akordy do gry? Z teori jestem absolutnie zielony, ale technicznie gram w miare, ostatnio bylem u znajomych na probie, wzialem gitare w reke i mi m?wi?: zagraj jakis podklad w tonacji E-dur. Nie mam pojecia o_O. Chwile pozniej cos zaczalem grac to sie mnie pytaja: "fajny kawalek, ale jaka to tonacja?"
Jesli chodzi o pentatonike to sobie w miare radze, ale tez srednio :/

1. Jak rozpoznac tonacje utworu?
2. Jak u?ozyc do tego akordy i rytm?
Szary Diabeł
 

Postautor: Jedi » lutego 24, 2007, 3:37 pm

Tonacj? najlepiej rozpoznac po akordzie tonicznym ale te? nie trzeba, przede wszystkim s?uch, po drugie dogrywaj sobie akordy a jak trafisz to us?yszysz, ?e nie fa?szuje i to ju? naprowadzi Ci? na tor, a akordy i rytm to ju? wszystko zale?y jak jeste? os?uchany - wtedy b?dziesz kojarzy? i automatycznie dobiera? rytm.
Awatar użytkownika
Jedi
blueslover
blueslover
 
Posty: 495
Rejestracja: lutego 11, 2006, 7:00 pm

Re: Podk?ad rytmiczny, blues - jaka tonacja?

Postautor: muddy » lutego 24, 2007, 11:00 pm

Szary Diabe? pisze: [...]
1. Jak rozpoznac tonacje utworu?
2. Jak u?ozyc do tego akordy i rytm?


Klasyczny chorus bluesa skalda sie z 3 akordow.
Pierwszy akord nazywamy tonik? (od prymy, czyli dzwieku od ktorego zaczynamy budowac akord). Drugi akord to subdominanta, trzeci dominanta (najczeciej akord septymowy), stworzone kolejno na 4 i 5 stopniu gamy. np gdy tonika jest C subdominant? F, a dominanta G7. Jesli chcesz improwizowac do tych akordow, to co grasz powinno pasowac do podkladu. W internecie jest wiele stron zawierajacych porady jak improwizowac do okreslonego podkladu np.:
http://www.gitara.pl/improwizacja.html
http://www.gitara.pl/improwizacja_skale.html
Porady te sa przydatne do tworzenia kompozycji utworu niekoniecznie improwizacji.
muddy