improwizacja a 12 takt?w...:)

...czyli teoria i praktyka muzykowania

Moderator: mods

improwizacja a 12 takt?w...:)

Postautor: Kruposz » stycznia 28, 2007, 11:17 am

witam :)
mam nast?puj?c? pro?be...mo?e mi kto? wyt?umaczy? jakimi skalami ogrywa? bluesa np w E ? bo system modalny znam i w nim umiem improwizowa?,ale po 12 taktach bluesa nie... :cry: ...znam pentatoniki i skale bluesowe r?wnie?,ale nie wiem kiedy i jak je stosowa?...
prosz? o pomoc !
pozdrawiam :wink:
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Postautor: Leszek Jakubczak » stycznia 28, 2007, 1:03 pm

Na pocz?tek pos?ugujesz si? molow? pentatonik? i skal? bluesow? - w tej tonacji, w kt?rej jest blues - czyli np. blues w E - grasz molow? pentatonik? lub skal? bluesow? w E . Ogrywaj skal? i zwr?? uwag? jak na jakich akordach "pracuj?" dzwi?ki. Pami?taj, ?e blues to akordy septymowe. To na pocz?tek - no i s?uchaj jak najwi?cej - to s? podstawowe skale na kt?rych oparta jest wi?kszo?? bluesowych sol?wek. Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Leszek Jakubczak
blueslover
blueslover
 
Posty: 681
Rejestracja: lipca 12, 2005, 9:35 am
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: el.guitar » stycznia 28, 2007, 1:35 pm

Gdyby kto? udzieli? Ci prostej odpowiedzi, bardzo ograniczy?by Ci swobod? improwizacji. Dob?r odpowiednich d?wi?k?w, nale??cych do r??nych skal jest w?a?cie fenomenem improwizacji. Musisz sam poczu? jaki d?wi?k jest "odpowiedni". Skale s? do usystematyzowania wiedzy o harmonii w muzyce, ale kiedy idzie o improwizacje - nie ma czasu my?le? :"co to za skala?..."

Jednak je?li stajesz przed problemem, ?e nie zawsze to co grasz "pasuje", to musisz u?wiadomi? sobie kilka prostych fakt?w z dziedziny teorii muzyki:

    Aby "ogra?" jaki? akord, musisz wiedzie? nie tylko z jakich sk?ada si? d?wi?k?w, ale te? jak? pe?ni w utworze czy frazie funkcj?. Przy "dwunastotaktowcu" masz akordy toniczne, subdominantowe i dominantowe. Np. w C-dur s? to akordy: C, F i G7. Skale muzyczne te? maj? tryby nie tylko dur-mol, ale mog? te? by? toniczne lub dominantowe.
    Nie b?d? Ci wymienia? jakie skale maj? jaki tryb - bo sam do tego dojdziesz.
    Wiesz na pewno, ze skale molowe, to te, dla kt?rych akord zbudowany na pierwszym stopniu skali jest molowy, tzn. ma tercj? ma??. Analogicznie dla skal durowych - tercj? wielk?.
    Aby okre?li? czy skala ma tryb toniczny czy dominantowy, musisz "zbudowa?" na pierwszym stopniu skali akord 4-d?wi?kowy. Np. dla skali jo?skiej C (C major) masz czterod?wi?k C-E-G-H. Jest to akord durowy z septym? zwi?kszon? (C7+). W?a?nie ta septyma zwi?kszona oznacza, ?e skala ta ma charakter toniczny. Je?li we?miesz jednak w obroty skal? miksolidyjsk?, to czterod?wi?k taki zabrzmi: C-E-G-B, a to ju? jest akord septymowy dominantowy (C7). Skala miksolidyjska jest wi?c skal? dominantow?.
    Wystarczy teraz u?wiadomi? sobie, czy akord, kt?ry w?a?nie ogrywamy jest tonik?, czy dominant? i... wybra? jedn? z setek skal do jego ogrania... Jednak powy?sza zasada pozwala zaw??y? kr?g poszukiwa?. :)

Je?li chcia?by? wiedzie? wi?cej na ten temat, to polecam ksi??k?:
Piotr Ka?u?ny, Skale muzyczne we wsp??czesnej harmonii tonalnej, Wydawnictwo Akademii Muzycznej Pozna?, 1994.

?ycz? przyjemno?ci w poszukiwaniu w?a?ciwych d?wi?k?w - tzn. takich, kt?re pozwola Ci si? wyrazi?. Pami?taj: wiedza to nie wszystko. Zw?aszcza blues jest bardzi intuicyjny.
Awatar użytkownika
el.guitar
blueslover
blueslover
 
Posty: 757
Rejestracja: sierpnia 25, 2005, 7:04 pm
Lokalizacja: Dobrzyca (k.Pleszewa)

Postautor: Leszek Jakubczak » stycznia 28, 2007, 2:32 pm

Wszystko to co napisa? el.guitar jest prawd? - ale nauka improwizacji jak ka?da nauka polega na nauce po kolej - nie zaczniemy improwizowa? je?eli zaczniemy np. od u?ywania skal alterowanych. Na pocz?tku nauki improwizacji jak najbardziej my?lisz o skalach i ich u?yciu - ale po pewnym czasie zaczyna si? my?le? o dzwi?kach - nie da s? tego "przeskoczy?". Nie udzielajcie rad typu "po co ci podstawowa wiedza bo ona ogranicza", improwizacja to "czucie dzwi?k?w" - to tak jakby m?wi?, ?e nie ucz si? tabliczki mno?enia bo b?dzie ogranicza?a twoje umiej?tno?ci licznia.
A podstaw? improwizacji w muzyce rozrywkowej, jazzowej, bluesowej jest pentatonika - i wsz?dzie na ?wiecie (?acznie z najbardziej presti?owymi uczelniami jazzowymi w USA) zaczyna si? od opanowania umiej?tno?ci w pos?ugiwaniu si? skalami pentatonicznymi i bluesowymi - nikt nie zaczyna od ogrywania ka?dego akordu odpowiednia skal? bo to jak pr?ba nauki ca?ek przed nauk? tabliczki mno?enia. Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Leszek Jakubczak
blueslover
blueslover
 
Posty: 681
Rejestracja: lipca 12, 2005, 9:35 am
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: el.guitar » stycznia 28, 2007, 8:37 pm

Leszku! Nie mia?em zamiaru m?wi?, ?e ?le jest ogrywa? wszystko jedn? skal?. Jasne, ?e pocz?tki zawsze s? skromne.

Kolega Kruposz napisa? jednak, ?e zna skale zar?wno modalne, pentatoniki, jak i skale bluesowe (kt?re defakto s? tylko kompilacj? wy?ej wymienionych, skonfrontowan? z praktyk? wykonawcz? i tradycj? muzyczn? gatunku). Rozumiem, ?e stosowanie tylko skali bluesowej "przesta?o mu wystarcza?". :)

Chcia?em tylko pom?c zrozumie? zale?no?ci mi?dzy funkcjami akord?w, a trybami skal, bo chyba o to chodzi?o w problemie ogrania frazy 12-taktowej.
Awatar użytkownika
el.guitar
blueslover
blueslover
 
Posty: 757
Rejestracja: sierpnia 25, 2005, 7:04 pm
Lokalizacja: Dobrzyca (k.Pleszewa)

Postautor: Kruposz » stycznia 28, 2007, 10:28 pm

no wi?c tak :)
chodzi?o mi o to ?e je?li improwizuje do podk?adu w systemie modalnym to skale te na siebie nachodz?...


a je?li mam bluesa :
E E E E A A E E H A E E

za???my ?e E ogrywam skal? bluesow? molow? (tak dla przyk?adu :))

to jakimi skalami moge ogra? A i H ? ogrywa? je r?wnie? E bluesow? ?

bo nie moge ogra? A r?wnie? skal? bluesow? molow? bo ma ona d?wi?k C a on nie zawiera si? w molowej skali bluesowej E...

z teorii to jestem pocz?tkuj?cy wi?c nie ?miejcie sie je?li napisa?em wielkie g?upoty
:lol:


wyt?umaczcie mi to chocia? cz?stkowo ?ebym za?apa? o co chodzi a reszty sam sie wyucze...:)

bo w systemie modalnym wszystko do siebie pasuje i jest "takie proste" :)
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Postautor: Leszek Jakubczak » stycznia 28, 2007, 10:48 pm

Kruposz pisze:no wi?c tak :)
chodzi?o mi o to ?e je?li improwizuje do podk?adu w systemie modalnym to skale te na siebie nachodz?...


a je?li mam bluesa :
E E E E A A E E H A E E

za???my ?e E ogrywam skal? bluesow? molow? (tak dla przyk?adu :))

to jakimi skalami moge ogra? A i H ? ogrywa? je r?wnie? E bluesow? ?

bo nie moge ogra? A r?wnie? skal? bluesow? molow? bo ma ona d?wi?k C a on nie zawiera si? w molowej skali bluesowej E...

z teorii to jestem pocz?tkuj?cy wi?c nie ?miejcie sie je?li napisa?em wielkie g?upoty
:lol:


wyt?umaczcie mi to chocia? cz?stkowo ?ebym za?apa? o co chodzi a reszty sam sie wyucze...:)

bo w systemie modalnym wszystko do siebie pasuje i jest "takie proste" :)


Je?li chodzi o bluesa to tak jak napisa?em - na pocz?tku ogrywasz ca?o?? molow? pentatonik? (skal? bluesow?) - czyli np. blues w E ogrywasz pentatonik? E (i subdominant? i dominant? tak?e - czyli A7 i H7). I to pierwszy krok i najwa?niejszy. P??niej mo?esz spr?bowa? ogrywa? ka?dy akord odpowiedni? skal? miksolidyjsk? - czyli E7 E miksolidyjska, A7 A miksolidyjska i H7 H miksolidyjska. ?ycz? powodzenia.
Awatar użytkownika
Leszek Jakubczak
blueslover
blueslover
 
Posty: 681
Rejestracja: lipca 12, 2005, 9:35 am
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: Leszek Jakubczak » stycznia 28, 2007, 11:05 pm

el.guitar pisze:Leszku! Nie mia?em zamiaru m?wi?, ?e ?le jest ogrywa? wszystko jedn? skal?. Jasne, ?e pocz?tki zawsze s? skromne.

Kolega Kruposz napisa? jednak, ?e zna skale zar?wno modalne, pentatoniki, jak i skale bluesowe (kt?re defakto s? tylko kompilacj? wy?ej wymienionych, skonfrontowan? z praktyk? wykonawcz? i tradycj? muzyczn? gatunku). Rozumiem, ?e stosowanie tylko skali bluesowej "przesta?o mu wystarcza?". :)

Chcia?em tylko pom?c zrozumie? zale?no?ci mi?dzy funkcjami akord?w, a trybami skal, bo chyba o to chodzi?o w problemie ogrania frazy 12-taktowej.


Kruposz napisa?, ?e zna skale, ale nie wychodzi mu improwizacja. Wiadomo, ?e znajomo?? skal nie oznacza umiej?tno?ci pos?ugiwania si? nimi w improwizacji. No i pewnie zgodzisz si? ze mn?, ?e jak kolega Kruposz pyta si? jak "ugry??" 12taktowca to znaczy, ?e dopiero zaczyna swoj? przygod? z improwizacj?, a podstaw? improwizacji bluesowej s? skale pentatoniczne i bluesowe. Zreszt? nie tylko bluesowej. Wi?c chodzi?o mi o to, ?e wszystko ma swoj? kolejno?? - mo?na zna? skale i zale?no?ci mi?dzy akordami, ale zanim zrobi si? z tego u?ytek w improwizacji, musi min?? troch? czasu na po?wiczenie bardziej podstawowych spraw. Pozdrawiam :D
Awatar użytkownika
Leszek Jakubczak
blueslover
blueslover
 
Posty: 681
Rejestracja: lipca 12, 2005, 9:35 am
Lokalizacja: Warszawa


nowoczesne kuchnie tarnowskie góry piekary śląskie będzin świętochłowice zawiercie knurów mikołów czeladź myszków czerwionka leszczyny lubliniec łaziska górne bieruń

Wróć do Warsztaty i dyskusje...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 140 gości