Sen o Victorii - potrzebna pilna pomoc :)

...czyli teoria i praktyka muzykowania

Moderator: mods

Sen o Victorii - potrzebna pilna pomoc :)

Postautor: Kruposz » stycznia 17, 2007, 11:39 pm

witam :)
jakimi skalami ogrywany jest ten kawa?ek ? bo co? z systemu modalnego nic mi nie podchodzi :\
bo potrzebuje sobie go na jutro opracowa? a kombinuje kombinuje i nic :|
tyle ze s?uchu wykombinowa?em ?e wiem ?e jest C F i d-moll...:)

z g?ry dzi?ki i pozdrawiam
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Postautor: leszekblues » stycznia 18, 2007, 10:17 am

JO?ska C
leszekblues
 

Postautor: Kruposz » stycznia 18, 2007, 3:43 pm

hm no nie wiem,mo?e ja g?uchy jestem ale co? mi w niej nie pasuje :)

ale dzi?ki :)
pozdrawiam
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Postautor: leszekblues » stycznia 18, 2007, 4:09 pm

WSzystko pasuje
M?wie CI i nie kombinuj :D
leszekblues
 

Postautor: Kruposz » stycznia 18, 2007, 8:23 pm

tak my?la?em na pocz?tku ?e C jo?ska ale jako? mi nie pasowa?o :?

ale jak ty potwierdziles moje mysli to popr?bowa?em jeszcze raz i wszystko gra :D

pozdrawiam
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Postautor: lauderdale » stycznia 19, 2007, 3:55 am

leszekblues pisze:WSzystko pasuje
M?wie CI i nie kombinuj :D


Moze jednak niech pokombinuje np.

na poczatek gola pentatonika:

CDEGAC

potem z dzwiekami przejsciowymi

C D Dis E G Gis A C

a potem w celach cwiczebnych dorzucic F celowo omijajac H. :)

Tak naprawde to ten utworek nie jest z typu modalnych. :)
Ale to raczej ze wzgledow formalnych. :)
Dlaczego?

KO?CIELNE SKALE, modalne skale, ?redniowieczne skale, gregoria?skie skale [?ac. modi lub toni], skale, na kt?rych opiera?a si? muzyka eur. w ?redniowieczu i renesansie. Pierwsze uj?cia teoret. systemu s.k. (systemu modalnego) pochodz? z prze?. V i VI w. (Boecjusz), ostatnie z po?. XVI w. (Glareanus). Zasadnicze modi: I protus, II deuterus, III tritus i IV tetrardus, wyst?powa?y w odmianach autentycznej i plagalnej (b?d?cej transpozycj? skali autentycznej o kwart? w d??, jednak z zachowaniem wsp?lnego d?wi?ku finalis) o nast?puj?cych nazwach i zakresach d?wi?kowych (skale 1–8 );Formy autentyczna i plagalna tego samego modusu mia?y wsp?lny d?wi?k podstawowy, tzw. finalis , r??ni?y si? natomiast zasi?giem i innym po?o?eniem d?wi?ku centralnego, czyli tzw. dominanty lub repercussio . W p??niejszym ?redniowieczu numeracja obj??a osobno wymienione formy autentyczne i plagalne; wyr??niono w?wczas 8 modi o dotychczasowych nazwach: modus authentus protus (dorycki), modus plagius protus (hypodorycki) – modus authentus deuterus (frygijski) itd. Pod wp?ywem kszta?towania si? nowego poczucia tonalnego i harmonicznego podstawy tonalne muzyki – szczeg?lnie ?wieckiej – p??nego ?redniowiecza i renesansu coraz bardziej odbiega?y od systemu s.k., m.in. wskutek wprowadzania tzw. subsemitonium modi, tj. podwy?szonego VII stopnia skali, w celu uzyskania d?wi?ku prowadz?cego do finalis, a tak?e wskutek obni?enia h na b dla unikni?cia → trytonu. W ten spos?b s.k. przeistacza?y si? stopniowo w przysz?e skale systemu dur-moll: durow? i molow?. Znalaz?o to wyraz w renesansowej systematyce s.k. w traktacie Glareanusa Dodekachordon (1547), w kt?rej skale o zakresie c1-c2 (w przysz?o?ci jedna z transpozycji skali durowej) i a-a1 (w przysz?o?ci jedna z transpozycji skali molowej naturalnej) uznane zosta?y za dalsze skale autentyczne; pod nazw? skali jo?skiej i eolskiej, wraz ze swymi odmianami plagalnymi, uzupe?ni?y one system 8 modi do systemu obejmuj?cego 12 skal.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN


Sa powody bardziej wspolczesne. Jazz. :)




hej
Lauder Dale

...zeby grac, trzeba grac ...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

STOLEN BLUES
lauderdale
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 3392
Rejestracja: października 26, 2006, 8:55 am
Lokalizacja: Z drogi do Polski :)

Postautor: Leszek Jakubczak » stycznia 19, 2007, 8:58 am

lauderdale pisze:
leszekblues pisze:WSzystko pasuje
M?wie CI i nie kombinuj :D


Moze jednak niech pokombinuje np.

na poczatek gola pentatonika:

CDEGAC

potem z dzwiekami przejsciowymi

C D Dis E G Gis A C

a potem w celach cwiczebnych dorzucic F celowo omijajac H. :)

Tak naprawde to ten utworek nie jest z typu modalnych. :)
Ale to raczej ze wzgledow formalnych. :)
Dlaczego?

KO?CIELNE SKALE, modalne skale, ?redniowieczne skale, gregoria?skie skale [?ac. modi lub toni], skale, na kt?rych opiera?a si? muzyka eur. w ?redniowieczu i renesansie. Pierwsze uj?cia teoret. systemu s.k. (systemu modalnego) pochodz? z prze?. V i VI w. (Boecjusz), ostatnie z po?. XVI w. (Glareanus). Zasadnicze modi: I protus, II deuterus, III tritus i IV tetrardus, wyst?powa?y w odmianach autentycznej i plagalnej (b?d?cej transpozycj? skali autentycznej o kwart? w d??, jednak z zachowaniem wsp?lnego d?wi?ku finalis) o nast?puj?cych nazwach i zakresach d?wi?kowych (skale 1–8 );Formy autentyczna i plagalna tego samego modusu mia?y wsp?lny d?wi?k podstawowy, tzw. finalis , r??ni?y si? natomiast zasi?giem i innym po?o?eniem d?wi?ku centralnego, czyli tzw. dominanty lub repercussio . W p??niejszym ?redniowieczu numeracja obj??a osobno wymienione formy autentyczne i plagalne; wyr??niono w?wczas 8 modi o dotychczasowych nazwach: modus authentus protus (dorycki), modus plagius protus (hypodorycki) – modus authentus deuterus (frygijski) itd. Pod wp?ywem kszta?towania si? nowego poczucia tonalnego i harmonicznego podstawy tonalne muzyki – szczeg?lnie ?wieckiej – p??nego ?redniowiecza i renesansu coraz bardziej odbiega?y od systemu s.k., m.in. wskutek wprowadzania tzw. subsemitonium modi, tj. podwy?szonego VII stopnia skali, w celu uzyskania d?wi?ku prowadz?cego do finalis, a tak?e wskutek obni?enia h na b dla unikni?cia → trytonu. W ten spos?b s.k. przeistacza?y si? stopniowo w przysz?e skale systemu dur-moll: durow? i molow?. Znalaz?o to wyraz w renesansowej systematyce s.k. w traktacie Glareanusa Dodekachordon (1547), w kt?rej skale o zakresie c1-c2 (w przysz?o?ci jedna z transpozycji skali durowej) i a-a1 (w przysz?o?ci jedna z transpozycji skali molowej naturalnej) uznane zosta?y za dalsze skale autentyczne; pod nazw? skali jo?skiej i eolskiej, wraz ze swymi odmianami plagalnymi, uzupe?ni?y one system 8 modi do systemu obejmuj?cego 12 skal.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN


Sa powody bardziej wspolczesne. Jazz. :)




hej


Troch? nie zaczi?em czemu w tej hrmonii (ani w ka?dej innej - ??cznie z najbardziej tradycyjnym bluesem) ma nie u?ywa? skal modalnych? i dlaczego ma omija? dzwi?k H? :shock:
A oczywi?cie mo?esz na tej harmonii ogryw? to skalami pentatonicznymi, bluesowymi i tak jak napisa? Leszek jo?sk?. Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Leszek Jakubczak
blueslover
blueslover
 
Posty: 681
Rejestracja: lipca 12, 2005, 9:35 am
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: leszekblues » stycznia 19, 2007, 1:51 pm

tO ZE JONSKA i pentatonika ktora jest niczym innym jak jonska pozbawiona 4-tego i 7-mego stopnia to wszycy tu wiemy
TO ZE SKALA BLUESOWA DUROWA TO TEZ OCZYWISTE
DZWIEK H JAK NAJBARDZEJ PASI SZCZEG?LNIE KIEDY W PODK?ADZIE d-moll a my rozwiazujemy dziekiem h na akord C-dur
Ale chwali sie ze ludzie dociekaja co dlaczego i po co :wink:
leszekblues
 

Postautor: Leszek Jakubczak » stycznia 19, 2007, 3:44 pm

leszekblues pisze:tO ZE JONSKA i pentatonika ktora jest niczym innym jak jonska pozbawiona 4-tego i 7-mego stopnia to wszycy tu wiemy
TO ZE SKALA BLUESOWA DUROWA TO TEZ OCZYWISTE
DZWIEK H JAK NAJBARDZEJ PASI SZCZEG?LNIE KIEDY W PODK?ADZIE d-moll a my rozwiazujemy dziekiem h na akord C-dur
Ale chwali sie ze ludzie dociekaja co dlaczego i po co :wink:


Oczywi?cie - tylko nie bardzo zrozumia?em co mia? na my?li lauderdale, jak napisa? "Tak naprawde to ten utworek nie jest z typu modalnych. Smile
Ale to raczej ze wzgledow formalnych. Smile
Dlaczego?"
- troch? mnie to zdziwi?o - szczeg?lnie, ?e wed?ug mojej wiedzy nie ma ?adnego powodu dla kt?rego nie mo?emy u?ywa? skal modalnych i innych w tego typu utworach - bo niby robi si? z tego jazz?
A dociekanie jak najbardziej - tylko nie mieszanie!!!!
Awatar użytkownika
Leszek Jakubczak
blueslover
blueslover
 
Posty: 681
Rejestracja: lipca 12, 2005, 9:35 am
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: lauderdale » stycznia 19, 2007, 9:27 pm

Macie chlopoki problem bo niedokladnie czytacie.
Hehe.
Nie napisalem ze H nie pasuje.
Napisalem wyraznie: w celach cwiczebnych .
Czasami ograniczenia inspiruja.
A haslo z encyklopedii tlumaczy dlaczego ( chdzi nie tylko o nazewnictwo)
utworek nie jest modalny. Modalizm i harmonika modalna to chyba cos z choralu gregorianskiego i paru odmian jazzu w miare nowoczesnego?
Harmonia funkcyjna raczej tutaj robi. Inny jest sposob myslenia i komponowania utworu stricte modalnego niz opartego na harmoni funkcyjnej. Ja wiem , ze to bardzo uczenie brzmi i zwlaszcza gitarzysci lubia te cudaczne starozytne nazwy, ale ... no wlasnie.
Ale nie mnie tu fachowcom tlumaczyc. Jest encyklopedia i madrzejsi odemnie maga sie wypowiadac. :)
NIe chce mieszac. :) :)

I nigdzie nie jest napisane ze czegos nie wolno.
Moj post zawiera jedynie sugestie ,ze : tak tez mozna ... znaczy gola pentatonika itd.

Zreszta od razu slychac roznice jezeli ominiesz ( w celach cwiczebnych H)
a w zamian podstawisz dzwieki przejsciowe. Brzmi troche mniej po "strazacku" .
Poza tym mozna tam kupe innych rzeczy zagrac zalezy jeszcze jak bardzo chcecie pozostac przy wersji zblizonej do oryginalu. :)
I bron Boze nikogo nie posadzam o brak muzycznej edukacji ( to a propos stwiedzenia "wszyscy wiemy" ) tylko jak sie gosc pytal to sobie pomyslalem , ze moze podsune jakis pomysl.
Bez urazy panowie.

Pozdrawiam unizenie i jak najbardziej z szacunkiem.
Lauder Dale

...zeby grac, trzeba grac ...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

STOLEN BLUES
lauderdale
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 3392
Rejestracja: października 26, 2006, 8:55 am
Lokalizacja: Z drogi do Polski :)

Postautor: lauderdale » stycznia 19, 2007, 9:58 pm

leszekblues pisze:tO ZE JONSKA i pentatonika ktora jest niczym innym jak jonska pozbawiona 4-tego i 7-mego stopnia to wszycy tu wiemy
TO ZE SKALA BLUESOWA DUROWA TO TEZ OCZYWISTE
DZWIEK H JAK NAJBARDZEJ PASI SZCZEG?LNIE KIEDY W PODK?ADZIE d-moll a my rozwiazujemy dziekiem h na akord C-dur
Ale chwali sie ze ludzie dociekaja co dlaczego i po co :wink:


"Theoretycznie tak." jak mawial Dudek.
Tylko idac dalej tym tokiem rozumowania to dzwiek C jest niczym innym jak skala As dur pozbawiona WSZYSTKICH stopni oprocz trzeciego. :)

Robi ?

Sam dobrze wiesz ze jak grasz pentatonike to brzmi improwizacja inaczej niz jak uzywasz C dur. Chodzi przeciez nie tylko o to co grasz ( jaki dzwiek ) ale i kiedy. Ciazenie tonalne i budowane napiecia harmoniczne wygladaja jednak nieco inaczej gdy uzywasz pentatoniki niz gdy poslugujesz sie skala durowa.
W celach cwiczebnych dodam raz jeszcze.
A nie ze nie wolno albo nie pasuje.

Jeszcze gwoli nazewnictwa. Akord sie rozwiazuje na inny akord? Tak ?
Dzwiek rozwiazuje sie ( ciazy ) w danej tonacji ku innemu dzwiekowi? Tak? Np Septyma dominanty rozwiazuje sie ,ciazy ku tercji toniki.
A tym naszym przykladzie jeszcze jest F dur ( Dominanta 6 4 ? niekoniecznie .) pomiedzy d moll i C dur.
Gdzie to H? Seksta w d moll. Nic nie rozumiem.

Zreszta jak gra gitarzysta w oryginale to cos malo tego H... ale moze sie myle. Rozpisz sobie na nutki oryginalne solo to cos zauwazysz.
Mianowicie pentatonike glownie i czasami lekkie zboczenie w kierunku C dur.

To tyle. Co do dociekania ... to "ludzie" nie tyle dociekaja co usiluja cos w pamieci odgrzebac jeszcze z czasow studiow w smiesznej akademii muzycznej w Katowicach. A to sie pochwalilem .... hehe
Ale to dawne dzieje wiec moze cos pokrecilem. :) Znaczy jestem prawie pewny , ze cos pokrecilem ... tak na pewno sie myle... chyba jednak wezme te codzienna dawke lecytyny miale temu dac spokoj ale widac bez tego sie nie da. Tak ... a gdzie tam jeszcze szescdziesiatka. Jezu zbankrutuje na te dopalacze. A moze to nie byly Katowice?
:) :)



Pozdrawiam
Lauder Dale

...zeby grac, trzeba grac ...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

STOLEN BLUES
lauderdale
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 3392
Rejestracja: października 26, 2006, 8:55 am
Lokalizacja: Z drogi do Polski :)


nowoczesne kuchnie tarnowskie góry piekary śląskie będzin świętochłowice zawiercie knurów mikołów czeladź myszków czerwionka leszczyny lubliniec łaziska górne bieruń

Wróć do Warsztaty i dyskusje...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 202 gości