pyt. co do teorii :)...

...czyli teoria i praktyka muzykowania

Moderator: mods

pyt. co do teorii :)...

Postautor: Kruposz » sierpnia 10, 2006, 4:43 pm

wi?c tak...znam du?y zas?b i budow? modus?w,pentatonik,skal bluesowych itp...ale nie wiem kiedy moge ich u?y? :) czy moge u?y? skal o charakterze molowym gdy gitarzysta gra co? np w A-moll ?? czy je?li 1 gitarzysta gra za???my we frygijskiej to drugi musi odgrywa? te? t? skale ? :> bo z tego co wyczyta?em "to nie takie proste" :P wi?c prosz? o wypowiedzi :)
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Postautor: leszekblues » sierpnia 10, 2006, 4:52 pm

To jest bardzo proste tylko trzeba troche czasu
Usystematyzowac nalezy wiadomosci, gdy chce sie wszystko na raz to w g?owie metlik
POwolutku a da sie
POczytaj troche o skalach modalnych kiedy kt?ra W JAKIM KONTEKSCIE MUZYCZNYM
Jesli mam Ci pom?c wal na priva bo szkoda zasmiecac forum
POzdrawiam
Leh
P.S.
Dop?ki grasz jeden akord nie ma problemu mozesz grac wiele skal molowych
Wazny jest konteks w oparciu o inne akordy
Ale to juz temat na d?u?sza rozmowe
leszekblues
 

Postautor: WitekBielski » sierpnia 10, 2006, 8:51 pm

Ja to rozumiem w bardzo prosty spos?b:

Zaluzmy ze mamy skale durow?:
Kod: Zaznacz cały
|------------1-2-|
|------0-2-4-----|
|-0-2-4----------|


I akord np. Durowy:
|-0-|
|-0-|
|-1-|
|-2-|
|-2-|
|-0-|


to jak sobie popatrzysz to wszysktie dzwieki sie zgadzaj? (tzn w akordzie nie ma dzwiek?w kt?re nie wyst?puj? w skali) wiec wszystko powinno gra?. A powiedzmy teraz ze mamy E-moll zamiast duru:

|-0-|
|-0-|
|-0-|
|-2-|
|-2-|
|-0-|


gdzie jest dzwiek D kt?ry w skali durowej nie wyst?puje wiec... jak ktos sie uprze i spr?buje zagra? sol?wke w skali durowej po akordzie molowym (tej samej tonacji) to wyjdzie falsz... Dalej je?eli zd??ylismy zauwa?y?, dzwieki skali durowej s? radosne, szcz?sliwe itp a molowej smutne... Tak samo z akordami. W ten prosty spos?b mo?emy sprawdzic kt?re skale pasuj? do jakich akord?w... ale odrazu powiem ze latwiej (o wiele) jest grac rocka ni? np. klasyke wlasnie dlatego ?e akordy rokowe sa uproszczone (tzn powerchords) i posiadaj? tylko... ten interwal (jak mu tam bylo!!!) dlatego tez latwiej jest do np riffu z Smoke on the water - Deep Purple dobra? skale oraz tonacje (Pentatonika w G)...

Nic wiecej nie zdradzam (du?o wiecej nie wiem :wink: )

Pozdrawiam
Bad Boy Jones
WitekBielski
blueslover
blueslover
 
Posty: 653
Rejestracja: grudnia 17, 2005, 12:15 pm
Lokalizacja: Warszawa/Brighton

Postautor: Kruposz » sierpnia 10, 2006, 10:10 pm

tyle te? wiem :) ale dzi?ki za ch?ci...i prosze o wi?cej porad ;)
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Postautor: jurek87 » sierpnia 11, 2006, 8:24 am

Prosisz o porady .....

Je?li chcesz odtwarza? - zapisz si? do ogniska muzycznego, albo jakiej? szk??ki. Tam Ci? nakarmi? teori?. Lepszym sposobem jest kopiowanie zagrywek z p?yt, bo wykszta?ca s?uch w po??czeniu z gryfem.

Ale je?li chcesz gra? co? od siebie, wywal wszystkie szk??ki i nuty, nagrywaj sobie r??ne podk?ady i improwizuj do tego. Pr?buj kopiowa? zagrywki np. instrument?w d?tych z prostszych nagra? jazzowych. Po grzyba Ci ta ca?a teoria je?li nie b?dziesz tego s?ysza? i czu? napi?? w podk?adzie?
Awatar użytkownika
jurek87
bluesman
bluesman
 
Posty: 231
Rejestracja: października 6, 2005, 1:14 pm

Postautor: Kruposz » sierpnia 11, 2006, 11:13 am

co do s?uchu to potrafie gra? np do mp3 i tym podobnych tak aby nie by?o fa?szu,improwizowa? sobie do tego jakie? zagrywki ale chcia?bym wiedzie? jakich skali moge u?ywa? w jakiej tonacji itp...chodz? rok do szko?y muzycznej na gitare (tok indywidualny) no i tam w ci?gu roku co? lizn??em teorii...ale chcia?bym wi?cej wiedzie? o mo?liwo?ci u?ywania d?wi?k?w do danego podk?adu...

a druga sprawa - nie rozumiem niekt?rych
teraz wszyscy boj? sie teorii..."bo je?li uczysz si? teorii to nie wykszta?cisz swojego stylu"
ale jak sie porozumiesz w niemczech nie znaj?c j?zyka niemieckiego ?
teoria jest jak linijka...nie ka?e ci rysowa? odcinka o danej d?ugo?ci,ale pomo?e ci w narysowaniu go tak aby by? prosty
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Postautor: jurek87 » sierpnia 11, 2006, 12:51 pm

Nie widz? ?adnego zastosowania teorii. Opisz mi przyk?adow? sytuacj?, w kt?rej mo?e by? po?yteczna. Zapis nutowy czy funkcyjny - owszem - u?atwia zapami?tanie pomys??w, porozumiewanie si? mi?dzy muzykami. Ale teoria? Je?li co? brzmi dobrze i Ci si? podoba, to jakie znaczenie ma nazwa skali, kt?r? mo?na akurat do tego fragmentu przy?o?y?? Co komu da rozbieranie frazy Charlie Parkera na czynniki pierwsze? Albo Szopena? Zagra? tak, bo mu to brzmia?o, a jakie znaczenie ma tu teoria? Teoria jest dla teoretyk?w, a dla muzyk?w praktyka. Nie ucz si? skal tylko rozwijaj wyobra?ni? jamuj?c z r??nymi nagraniami i lud?mi. A po latach zast?py teoretyk?w b?d? analizowa? Twoje frazy doszukuj?c si? skal jo?skich i doryckich w miejscach, w kt?rych Ty my?la?e? o kuflu zimnego piwa czekaj?cego na Ciebie po sko?czeniu seta.
Ostatnio zmieniony sierpnia 11, 2006, 3:16 pm przez jurek87, łącznie zmieniany 1 raz
Awatar użytkownika
jurek87
bluesman
bluesman
 
Posty: 231
Rejestracja: października 6, 2005, 1:14 pm

Postautor: jurek87 » sierpnia 11, 2006, 12:57 pm

Jeszcze suplement: sama skala nic nie m?wi. D?wi?k istnieje z brzmieniem instrumentu, artykulacj?. Zestaw d?wi?k?w o tej samej wysoko?ci mo?e by? zagrany na gitarze na 100 r??nych sposob?w i za ka?dym razem to zabrzmi inaczej. U?ycie pewnych wysoko?ci d?wi?k?w nie gwarantuje Ci satysfakcji. Musisz je zagra? w pewien spos?b albo u?y? d?wi?k?w spoza tego zestawu. Ale w czasie grania przecie? o tym nie my?lisz - idziesz za swoj? intuicj? i wyobra?ni?. Nie pami?tam kto, w wywiadzie zapytany o skale i teori? odpowiedzia?, ?e przecie? w czasie rozmowy nie zastanawiasz si?: teraz u?yj? czasownika, teraz przymiotnika itd. P?ynna mowa bierze si? z teorii czy praktyki?
Awatar użytkownika
jurek87
bluesman
bluesman
 
Posty: 231
Rejestracja: października 6, 2005, 1:14 pm

Postautor: Leszek Jakubczak » sierpnia 11, 2006, 1:58 pm

jurek87 pisze:Nie widz? ?adnego zastosowania teorii.


??? :shock:
No c?? - je?eli my?lisz, ?e Charlie Parker nie zna? teorii i gra? tak jak gra?, to si? grubo mylisz. Teoria daje tyle samo co kopiowanie - najpierw troch? przeszkadza (tak samo jak pr?by zastosowania zagrywek innych muzyk?w) a potem o niej nie my?lisz. A przyk?ad?w harmonii, kt?rej bez wiedzy fajnie si? nie ogra jest ca?e mn?stwo.
Pozdrawiam

p.s. Kruposz - Leszekblues ?wietnie Ci wszystko wyt?umaczy - jakby co to wal tak?e do mnie na priva.
Awatar użytkownika
Leszek Jakubczak
blueslover
blueslover
 
Posty: 681
Rejestracja: lipca 12, 2005, 9:35 am
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: leszekblues » sierpnia 11, 2006, 2:42 pm

LECHU KOPA LAT!!!!
JAK TAM W PRADZE I KOTLINIE K?ODZKIEJ BY?O? :D
TA..........TU NA P?NOCY WIEDZA WSZYSTKO OD CHLOPAKA KTORY BAAAAAAAAARDZO JEST ZAPRACOWANY -WIADOMO O KOGO CHODZI
-POZDRAWIAMY

CO DO TEORIIII SKAL!!!!!!1
UCZYC SIE I JESZCZE RAZ UCZYC PO CO ODKRYWAC COS LATAMI JAK MOZNA W MIG OBCYKAC
leszekblues
 

Postautor: jurek87 » sierpnia 11, 2006, 3:27 pm

Leszek Jakubczak pisze:??? :shock:
No c?? - je?eli my?lisz, ?e Charlie Parker nie zna? teorii i gra? tak jak gra?, to si? grubo mylisz.


Ja te? znam troch? teorii. Ale co z tego?

Czy jeste? w stanie udowodni? ?e bez niej Bird zrobi?by mniejsze zamieszanie? Za to historia znakomicie dowodzi, ?e teoria nie jest konieczna do stworzenia czego? wielkiego. Chyba nie musz? podawa? przyk?ad?w?

Na domiar, historia znakomicie dowodzi ?e wielu ludzi popada w tworzenie reprodukcji. Je?li kto? chce - dlaczego nie? Ale nawet wtedy z gitar? w r?kach p?jdzie szybciej ni? z papierem. W muzyce kluczowy jest s?uch i poczucie estetyki a nie wzrok i analiza matematyczna.
Awatar użytkownika
jurek87
bluesman
bluesman
 
Posty: 231
Rejestracja: października 6, 2005, 1:14 pm

Postautor: WitekBielski » sierpnia 11, 2006, 4:36 pm

Moim zdaniem jak muzyk za du?o my?li o teori to nie zwraca uwagi na inne wartosci jak gra z uczuciem, feeling itp. Wedlug mnie najlepiej to ?ebym brzmialo i tyle... Ile czasu zajmuje sprawdzenie kt?re dzwieki pasuj? a ile czasu wykucie skal?! (oczywiscie znam wiekszosc bo mi sie nie chcialo sprawdza? :| ) Ale juz napewno nie mysle o tym na scenie, nie mrucze sobie pod nosem: "Jestem w C.... OO!!! zaraz b?dzie subdominanta... to jest F? No dobra trzeba przygotowa? Mixolydian. A mo?e lepiej wybra? sie po jakie? pentatonice molowej... Nie to ju? bylo!"
A juz w szczegolnosci w Bluesie gdziejest tylko Pentatonika i troche tego Mixolydianu (nie wiem jak to jest po Polsku. Miksolyndyjska?!)
WitekBielski
blueslover
blueslover
 
Posty: 653
Rejestracja: grudnia 17, 2005, 12:15 pm
Lokalizacja: Warszawa/Brighton

Postautor: leszekblues » sierpnia 11, 2006, 5:06 pm

A juz w szczegolnosci w Bluesie gdziejest tylko Pentatonika i troche tego Mixolydianu (nie wiem jak to jest po Polsku. Miksolyndyjska?!)[/quote]


A to ciekaw ze tylko tyle da sie w bluesie ugrac .Nie wiedzia?em
Mysle ze z 5 skal wiecej ale co ja wiem co ja wiem

Co do grania na scenie i nie mysleniu
Masz racje jak w baniaku pare piw siedzi to rzeczywiscie grasz co czujesz
Nie myslisz na pewno :D
leszekblues
 

Postautor: Leszek Jakubczak » sierpnia 11, 2006, 5:33 pm

leszekblues pisze:A juz w szczegolnosci w Bluesie gdziejest tylko Pentatonika i troche tego Mixolydianu (nie wiem jak to jest po Polsku. Miksolyndyjska?!)



A to ciekaw ze tylko tyle da sie w bluesie ugrac .Nie wiedzia?em
Mysle ze z 5 skal wiecej ale co ja wiem co ja wiem

Co do grania na scenie i nie mysleniu
Masz racje jak w baniaku pare piw siedzi to rzeczywiscie grasz co czujesz
Nie myslisz na pewno :D[/quote]

Witam - pozdrawiam tak?e. W?asnie mia?em si? odezwa? na priva.

Wida? nie ma co dyskutowa? - je?eli Charli Parker mia?by gra? bebop bez ogromnej wiedzy o harmonii i skalach to ja nie wiem nic o muzyce. A je?eli oczywi?cie kto? si? uwa?a za talent wielko?ci Johna Lee Hookera to rzeczywi?cie teoria jest mu zb?dna - natomiast dla wi?kszo?ci innych (do kt?rych si? niestety zaliczam) teoria mo?e tylko pom?c (i my?lenie podczas grania tak?e). :wink:
Awatar użytkownika
Leszek Jakubczak
blueslover
blueslover
 
Posty: 681
Rejestracja: lipca 12, 2005, 9:35 am
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: WitekBielski » sierpnia 12, 2006, 9:08 am

Nie bede sie zloscil ?e podwa?asz moj? "teorie" a lasciwie to to co do tej pory uwa?alem za sluszne... Zreszt?, troche pokory mi sie przyda :oops:
Ale nie m?wie ?e nie uczylem (i ucze) sie teori... Ale nie mysle o tym na scenie, palce to za mnie robi? :lol:
WitekBielski
blueslover
blueslover
 
Posty: 653
Rejestracja: grudnia 17, 2005, 12:15 pm
Lokalizacja: Warszawa/Brighton

Postautor: leszekblues » sierpnia 12, 2006, 10:44 am

Zeby palce zagra?y m?zg wysya?a do nich sygna?
Takze zawsze m?zg zaangazowany jest niepodwazalnie
To z biologi :D
leszekblues
 

Postautor: WitekBielski » sierpnia 12, 2006, 1:03 pm

nie znamy sie na ?artach czy jestesmy zlosliwi? :wink:
WitekBielski
blueslover
blueslover
 
Posty: 653
Rejestracja: grudnia 17, 2005, 12:15 pm
Lokalizacja: Warszawa/Brighton

Postautor: Kruposz » sierpnia 12, 2006, 1:27 pm

jurek87 pisze:Co komu da rozbieranie frazy Charlie Parkera na czynniki pierwsze? Albo Szopena? Zagra? tak, bo mu to brzmia?o, a jakie znaczenie ma tu teoria?


no masz racje z jammowaniem i graniem ze s?uchu...ale ja niestety nie mam takiego talentu jak Szopen czy Hendrix i dlatego chce nauczy? si? pewnych zale?no?ci,kt?re oni mieli po prostu "wyczute"
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Postautor: Humren » sierpnia 15, 2006, 9:42 am

jurek87 pisze:Co komu da rozbieranie frazy Charlie Parkera na czynniki pierwsze? Albo Szopena? Zagra? tak, bo mu to brzmia?o, a jakie znaczenie ma tu teoria? Teoria jest dla teoretyk?w, a dla muzyk?w praktyka.


Na pewno? Nie b?d? si? tu rozpisywa?, ale podam jeden wymowny przyk?ady. Pierwsze, to ?e Chopin przed nauk? teorii w konserwatorium w Warszawie napisa? sporo utwor?w, jednak po sko?czeniu studi?w tylko kilka zachowa?, bo reszt? uzna? za s?ab?. Potem zreszt? ci?gle powtarza?, ?e bardzo wiele zawdzi?cza prof. Elsnerowi...
W muzyce klasycznej ka?dy dobry czy to kompozytor, czy to instrumentalista mia? w jednym palcu ca?? skomplikowan? teori?. A jest tego wi?cej ni? Ci si? wydaje.
I ?e niby jazzmani nie znaj? teorii? Oni mog? nie zna? nazw danych element?w, ale ka?dy wie o co chodzi. ?e co? Niby piani?ci zamykaj? oczy i palce same graj? te wszystkie alterowane akordy nonowo sekstowe? Poza tym nie mieszajmy bebopu z bluesem, bo blues wiadomo, 3 akordy tutaj mo?na, a nawet trzeba na czuja.
Bez teorii mo?na gra? ?adnie. Ale z teori? mo?na gra? cholernie ?adnie.

I si? rozpisa?em.
Humren
bluesmaniak
bluesmaniak
 
Posty: 43
Rejestracja: kwietnia 14, 2005, 12:10 am
Lokalizacja: Kielce

Postautor: leszekblues » sierpnia 16, 2006, 9:57 am

Nick pisze:nie znamy sie na ?artach czy jestesmy zlosliwi? :wink:



:D to oznacza ?e luzik

MOze tez byc ze nie znamy sie na zartach i jestemy z?osliwi
Interpretacja nalezy do Ciebie
POzdrawiam
leszekblues
 

Postautor: sir_kaczka » sierpnia 16, 2006, 10:26 am

jurek87 pisze:Nie widz? ?adnego zastosowania teorii. Opisz mi przyk?adow? sytuacj?, w kt?rej mo?e by? po?yteczna. Zapis nutowy czy funkcyjny - owszem - u?atwia zapami?tanie pomys??w, porozumiewanie si? mi?dzy muzykami. Ale teoria? Je?li co? brzmi dobrze i Ci si? podoba, to jakie znaczenie ma nazwa skali, kt?r? mo?na akurat do tego fragmentu przy?o?y?? Co komu da rozbieranie frazy Charlie Parkera na czynniki pierwsze? Albo Szopena? Zagra? tak, bo mu to brzmia?o, a jakie znaczenie ma tu teoria? Teoria jest dla teoretyk?w, a dla muzyk?w praktyka. Nie ucz si? skal tylko rozwijaj wyobra?ni? jamuj?c z r??nymi nagraniami i lud?mi. A po latach zast?py teoretyk?w b?d? analizowa? Twoje frazy doszukuj?c si? skal jo?skich i doryckich w miejscach, w kt?rych Ty my?la?e? o kuflu zimnego piwa czekaj?cego na Ciebie po sko?czeniu seta.

NIE KARMI? TROLLA !!!
Pozdrawiam
Jak mi?o. Gershwin wiosn? u mnie na niebiesko Gra
Awatar użytkownika
sir_kaczka
bluesmaniak
bluesmaniak
 
Posty: 102
Rejestracja: kwietnia 21, 2005, 9:06 am
Lokalizacja: Mys?owice

Postautor: freewiktor » sierpnia 18, 2006, 12:00 pm

jurek87 pisze:Nie widz? ?adnego zastosowania teorii. Opisz mi przyk?adow? sytuacj?, w kt?rej mo?e by? po?yteczna. Zapis nutowy czy funkcyjny - owszem - u?atwia zapami?tanie pomys??w, porozumiewanie si? mi?dzy muzykami. Ale teoria? Je?li co? brzmi dobrze i Ci si? podoba, to jakie znaczenie ma nazwa skali, kt?r? mo?na akurat do tego fragmentu przy?o?y?? Co komu da rozbieranie frazy Charlie Parkera na czynniki pierwsze? Albo Szopena? Zagra? tak, bo mu to brzmia?o, a jakie znaczenie ma tu teoria? Teoria jest dla teoretyk?w, a dla muzyk?w praktyka. Nie ucz si? skal tylko rozwijaj wyobra?ni? jamuj?c z r??nymi nagraniami i lud?mi. A po latach zast?py teoretyk?w b?d? analizowa? Twoje frazy doszukuj?c si? skal jo?skich i doryckich w miejscach, w kt?rych Ty my?la?e? o kuflu zimnego piwa czekaj?cego na Ciebie po sko?czeniu seta.


?e te? ja tyle lat do szko?y chodzi?em!
Bo po co,?eby napisa? dyktando,uczy? si? zasad ortografii?

Albo po co id?c na nocny spacer po lesie zabiera? ze sob? latark??
Po omacku jest ciekawiej,tak?!
Ciekawa teoria...
Tak sobie my?l?,?e ka?dy pretekst jest dobry,?eby usprawiedliwi? lenistwo.
Jak by?em baaardzo m?odym cz?owiekiem,wielu moich koleg?w powtarza?o takie bzdury,a ja nawet w nie wierzy?em. Ale znajomo??,cho?by tylko podstaw,harmonii jest muzykowi niezb?dna.
"Teoria dla teoretyk?w",a praktyka dla nieuk?w?
Co? mi tu nie gra!

pozdr 8)
a.rojek
Awatar użytkownika
freewiktor
bluesman
bluesman
 
Posty: 307
Rejestracja: sierpnia 25, 2004, 7:03 pm
Lokalizacja: Zduńska Wola

Postautor: jurek87 » sierpnia 18, 2006, 3:41 pm

Hehe! Widz? ?e w?o?y?em kij w mrowisko. Pozwol? sobie tylko przypomnie?:

1) Chodzi?em do szko?y muzycznej i znam troch? teorii,

2) Nikt z szanownych adwersarzy jak dot?d nie poda? przyk?adu sytuacji, w kt?rej teoria by?aby potrzebna (do cel?w innych ni? dokarmianie ego nauczycieli),

3) O moim lenistwie mog?aby ewentualnie m?wi? osoba, kt?ra zna mnie osobi?cie,

4) W?tek rozpocz?? si? od grania bluesa, w kt?rym nijak nie potrafi? sobie wyobrazi? kogo? na scenie, kto przed zagraniem frazy najpierw dokonuje oblicze? matematycznych, ?eby mu si? wszystkie modusy, pentatoniki i skala frygijska zgadza?a, nie czuj?c tego w?trob? ... No ludzie - lito?ci!
Awatar użytkownika
jurek87
bluesman
bluesman
 
Posty: 231
Rejestracja: października 6, 2005, 1:14 pm

Postautor: Humren » sierpnia 18, 2006, 6:43 pm

No to jazda.

jurek87 pisze:1) Chodzi?em do szko?y muzycznej i znam troch? teorii,


A ile do niej chodzi?e?? Prawdziwa teoria zaczyna si? pod koniec 12-letniego cyklu, gdzie? tak w 9-10 klasie. I nie wystarczy chodzi? do szko?y muzycznej, znam dziesi?tki takich, co tylko chodz? - oni maj? problemy nawet w budowaniu interwa??w. Ma?o tego, nie wystarczy rozumie?, trzeba samemu dr??y? temat, bo jeszcze nie istnia?a taka szko?a, kt?ra by uczniowi wbi?a do g?owy istot? czegokolwiek.

2) Nikt z szanownych adwersarzy jak dot?d nie poda? przyk?adu sytuacji, w kt?rej teoria by?aby potrzebna (do cel?w innych ni? dokarmianie ego nauczycieli),


No to prosz? bardzo, id? przyk?ady.
- Improwizacja - znaj?c bardzo dobrze harmoni? mo?na wzbogaca? i rozbudowywa? w niesko?czono?? pi?kne frazy i kadencje.
- Harmonia uczy muzyka, kt?re u?o?enia d?wi?k?w pi?knie brzmi?, a kt?rych nale?y unika?.
- Kontrapunkt i harmonia - bez podstawowej wiedzy, nie ma co marzy? o dobrej aran?acji i komponowaniu.
- Je?li m?wimy o teorii, to jest to r?wnie? m?wimy budowaniu np. akord?w. Kt?ry czy to bluesman, czy to jazzman nie umie zbudowa? akordu?
- Skale - przy wolnych sol?wkach mo?na na ucho, ale je?li jest jaka? super szybka, to niby gramy na farta?

Mam wymienia? dalej? Pomijam kwesti? s?uchu, kt?ry trzeba wykszta?ci? najlepiej perfekcyjnie...
I tak jak ju? wcze?niej napisa?em, muzyka klasyczna bez teorii by?aby jedn? wielk? cha?tur?.

Jasne, ?e mo?na tego wszystkiego prawie w og?le nie umie?, ale im wi?ksza wiedza z zakresu teorii, tym lepszy muzyk i jego gra/kompozycje. I tym si? r??ni cha?tura od Chopina...

3) O moim lenistwie mog?aby ewentualnie m?wi? osoba, kt?ra zna mnie osobi?cie,


Tu si? nie wypowiadam, bo to nie ja powiedzia?em.

4) W?tek rozpocz?? si? od grania bluesa, w kt?rym nijak nie potrafi? sobie wyobrazi? kogo? na scenie, kto przed zagraniem frazy najpierw dokonuje oblicze? matematycznych, ?eby mu si? wszystkie modusy, pentatoniki i skala frygijska zgadza?a, nie czuj?c tego w?trob? ... No ludzie - lito?ci!


A wie kolega, co to jest nawyk? ?wiczenie? Teorii trzeba si? na tyle dobrze nauczy?, ?eby robi? wszystko odruchowo; co przyjdzie gitarzy?cie z tego, ?e zna skal?, ale umie j? zagra? tylko w tempie 30bps? Lito?ci!
A ?e to jest trudne i trzeba przysi???, to nieka?dy mo?e zosta? dobrym muzykiem...
Sama teoria nic nie da, dopiero gdy si? j? opanuj?, okazuje si?, ?e w g?owie siedzi mn?stwo pomys??w, kt?re mo?na zastosowa? dzi?ki nowym umiej?tno?ci?. I w tedy mo?na na prawd? gra?, to co si? s?yszy, a do g?owy przychodz? kolejne i kolejne.
Humren
bluesmaniak
bluesmaniak
 
Posty: 43
Rejestracja: kwietnia 14, 2005, 12:10 am
Lokalizacja: Kielce

Postautor: WitekBielski » sierpnia 18, 2006, 7:05 pm

Humren pisze:No to jazda.

A wie kolega, co to jest nawyk? ?wiczenie? Teorii trzeba si? na tyle dobrze nauczy?, ?eby robi? wszystko odruchowo.


oto mi chodzilo kiedy powiedzialem ?e trzeba gra? bez myslenia... Cho? jak tak sobie mysle to np. Hendrix nie znal chyba teori... tzn. on to czul do tego stopnia ?e nie musial sie meczyc ani z teoria ani z technik? (potrafil zagra? wszystko to co chcial zagrac)
WitekBielski
blueslover
blueslover
 
Posty: 653
Rejestracja: grudnia 17, 2005, 12:15 pm
Lokalizacja: Warszawa/Brighton

Postautor: Jedi » sierpnia 18, 2006, 8:53 pm

Wiec te? spr?buj poczu? :D Nie uznawaj teorii za co? co musisz wyry?. Spr?buj sobie w??czy? tabulatur? z pentatonik? i improwizowa? co? prostego.
Awatar użytkownika
Jedi
blueslover
blueslover
 
Posty: 495
Rejestracja: lutego 11, 2006, 7:00 pm

Postautor: Humren » sierpnia 18, 2006, 11:46 pm

Znaczna cz??? teorii jest intuicyjna, taki Hendrix pewnie zna? teori? "po swojemu".
Co to za r??nica, czy kto? Ci poda d?wi?ki pentatoniki, czy sam j? odkryjesz? B?dziesz jej i tak i tak u?ywa?, nie znaj?c profesjonalnej nazwy. Ale trzeba widzie? r??nic? mi?dzy ?wiadomym graniem, a graniem tylko "na czuja". Ale wiadomo, teorii si? uczymy, bo tylko co setny muzyk sam odkryje pentatonik? ;P.

Pozwol? sobie zacytowa? Pilichowskiego:
"Improwizowanie bez znajomo?ci teorii, nie p?ynie z serca, tylko z dupy"
:) :) :)
Humren
bluesmaniak
bluesmaniak
 
Posty: 43
Rejestracja: kwietnia 14, 2005, 12:10 am
Lokalizacja: Kielce

Postautor: jurek87 » sierpnia 19, 2006, 12:27 am

Humren pisze: - Harmonia uczy muzyka, kt?re u?o?enia d?wi?k?w pi?knie brzmi?, a kt?rych nale?y unika?.


No i mamy post roku, prosz? pa?stwa. Proponuj? to zdanie umie?ci? na g??wnej stronie serwisu.

:D :D :D
Awatar użytkownika
jurek87
bluesman
bluesman
 
Posty: 231
Rejestracja: października 6, 2005, 1:14 pm

Postautor: Humren » sierpnia 19, 2006, 5:25 pm

jurek87 pisze:
Humren pisze: - Harmonia uczy muzyka, kt?re u?o?enia d?wi?k?w pi?knie brzmi?, a kt?rych nale?y unika?.


No i mamy post roku, prosz? pa?stwa. Proponuj? to zdanie umie?ci? na g??wnej stronie serwisu.

:D :D :D


Nie rozumiem i zdaje mi si?, ?e Ty te? nie rozumiesz co napisa?em, wyja?nij co masz na my?li.
Mnie chodzi?o oczywi?cie o pionowe u?o?enie d?wi?k?w, nie o melodi?, ale wyja?nij, bo jestem ciekaw.

A tak w og?le pi?kna odpowied?, najpierw wymieni?e? 4 czy 5 punkt?w do dyskusji narzekaj?c na ignorancj? forumowicz?w, po czym na m?j bardzo d?ugi post odpowiedzia?e? jednym bezsensownym atakiem ?api?c za s?owa. A mo?e tak jakie? kontrargumenty, dyskusja? Czy to tylko prowokacja?
Humren
bluesmaniak
bluesmaniak
 
Posty: 43
Rejestracja: kwietnia 14, 2005, 12:10 am
Lokalizacja: Kielce

Postautor: Kruposz » sierpnia 21, 2006, 11:08 am

eh a tak wog?le to nie mia?a by? dyskusja na temat tego czy teoria jest czy nie jest potrzebna,tylko jakie? porady dla mnie :wink:
Awatar użytkownika
Kruposz
bluesman
bluesman
 
Posty: 393
Rejestracja: maja 1, 2006, 11:10 am
Lokalizacja: Rzesz?w / Kraków

Następna

nowoczesne kuchnie tarnowskie góry piekary śląskie będzin świętochłowice zawiercie knurów mikołów czeladź myszków czerwionka leszczyny lubliniec łaziska górne bieruń

Wróć do Warsztaty i dyskusje...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 122 gości