Voodoo Chile (Slight...) - teoria

...czyli teoria i praktyka muzykowania

Moderator: mods

Voodoo Chile (Slight...) - teoria

Postautor: Piotrek » czerwca 19, 2005, 6:59 pm

hej. moze ktos mi pomoze. w przekladzie Voodoo Chile (Slight Return) Jimiego Hendrixa, przy kluczu wiolinowym jest jeden krzy?yk (F#) oznaczaj?cy, ?e jest to tonacja E-moll ?

wiec mog? ogra? spokojnie ten kawa?ek pentatonik? molow? w E ?

my?l?c o pentatonice molowej, mam myslec o pentatonice ze skali molowej naturalnej eolskiej czy dorcykiej ? to s? te same dzwieki dla E-doryckiej i E-eolskiej (e g a h d ) ...

bo przeciez moge tez ogra? wszystko skal? durow? naturaln? w G
( tez jest F#) - oczywiscie utw?r straci blues'owy charakter ale dzwieki bed? "pasowa?" ... tylko ze to mi troche miesza w glowie, poniewaz G naturalna jest taka sama jak A-dorycka na podstawie kt?rej ogrywam bluesa w "A" .. ale przy tym s? 3 krzy?yki przy kluczu wiolinowym

czy ktos moglby mi pom?c ? :)

pozdrawiam.
Piotrek
 

Postautor: leszekblues » czerwca 20, 2005, 10:05 am

OK
Do rzeczy.
1.Heniek stroi? gitarke o p?l tonu nizej.Stevie te? zreszta.
2.Utw?r jest w skali e-moll( przyjmijmy e-moll nie zwazajac na p??tonowe obnizenie stroju).
Naturalna skal? dla tonacji e-moll jest modus skali durowej G od sz?stego stopnia czyli w?asnie skala eolska e-moll.
Stad dzwieki skali durowej G( jo?skiej) i molowej( eolskiej) ?a w?asnie takie same.
Pentatonika to nic innego jak okrojona skala.
Sk?ada sie z 5-ciu dzwiek?w.
I tak sa to interwa?y:
1,2#,4.5,6#.Lepiej by?oby napisac ze 3 i 7 dzwiek sa obnizone ale ograniczenia klawiatury.
Zatem w skali eolskiej i doryckiej okroilismy 2-gi i 7-my dzwiek.
I tak powsta?a pentatonika molowa.
Skrzyde?ka zatem mozemy grac po skalach :
eolskiej, pentatonice molowej, skali bluesowej,
Skala G dur i skala a dorycka to tez te same dziwki.Wszystko zalezy od tego gdzie umiescimy pryme.
Zagraj ta sama skale dorycka w A tylko ropocznij od dzwieku G na 6-tej strunie na 3-im progu.
Zebys to prosciej poja? to
Zagraj siedem stopni w g?re od kazdego po kolei stopnia skali durowej jo?skiej np G
I tak graj?c od :
1-go mamy skale jonska durowa
2-go -dorycka
3-frygijska
4-lidyjska
5-miksolidyjska
6-eolska czyli molowa
7-lokrycka
Jak zauwazysz sa to dok?adnie wszystkie dzwieki z durowej tylko ze gdzie indziej umieszczamy pryme.
I ot to ca?a filozofia.Jak to pojmiesz sam usmiejesz sie jakie to proste.
Pozdr
Leszek
Mam nadzieje ze w dosc prosty spos?b to wyjasnie?em jesli nie to pytaj dalej.
Aha i jeszcze jedno skala doryska bardziej pasuje do akordu molowego septymowego.
Choc fajnie jest mieszac sakle dorycka z eolska.R?znia sie tylko jednym dzwiekiem.Niby ma?y detal a r?znica moim zdaniem koosalna.
Pos?uchaj Memory of Elizabeth Reed ABB.

www.voodoo.free.pl
leszekblues
 

Postautor: Musahar » czerwca 20, 2005, 4:15 pm

ok, dzi?ki wielkie.. dopiero pozniej sie zarejstrowalem. rozwiales moje watpliwosci... a z tym przenoszeniem prymy - teraz poczulem jakby czarna chumra z umys?u uciek?a.. rzeczywiscie bardzo schematyczne to sie okazuje...

wczesniej pewien forumowicz napisal posta.. ale pozniej skasowal - nie wiem czemu...

pisal o tym, aby nie stara? sie objac wszystkiego teori? tylko korzystac ze sluchu... nie do konca sie zgadzam...

jasne, ze nie trzeba (a moze nawet nie powinno sie) kurczowo trzymac kazdej teorii i zbyt teoretyzowac za nim jeszcze zacznie sie gr?.. ale teoria jest czesto bardzo pomocna... pozwala latwiej znalezc droge w tym czego sie szuka... przeciez po to madrzy ludzi skladali wszystko do kupy ;) zeby bylo latwiej ...

sam - za nim jeszcze znalem skale.. improwizowalem w ten sposob.. ze wymyslalem melodie.. a pozniej rozwijaj?c j? .. szukalem dzwiekow ktore "pasuj?" .. zapemietywalem, w ktorym sa miejscu.. i nastepnym razem latwiej mi juz bylo.... w ten sposob dziala tez teoria... nie trzeba myslec nad tym co sie robi.. palce same spaceruj? po gryfie... przeciez nie moge za kazdym razem kasowa? sobie w glowie zdobytej wiedzy zeby wszystko bra? na wyczucie i sluch...

pozdrowienia i dzieki...
Musahar
bluesgość
bluesgość
 
Posty: 5
Rejestracja: czerwca 19, 2005, 7:44 pm

Postautor: handy » czerwca 21, 2005, 3:17 pm

Nie zmienia to faktu, ze moim zdaniem, to nie palce same powinny biegac po gryfie, tylko najpierw gloweczka powinna wymyslic melodie, a potem[i tu przydaje sie teoria, "ogranie" i do?wiadczenie] paluszki pobiec tak, jakbysmy slyszeli to co chwile wczesniej urodzila glowa... Ja sie tego ca?y czas ucze, i na tym skupiam... Cho? narazie wychodzi bardziej tak, ze pierwsze kilak dzwiekow gram "z teorii" i dopiero pozniej zacxzynam kolejne dzwieki dopowiadac sobie w glowie...
Keep on rockin' in the free world :D
Awatar użytkownika
handy
bluesmaniak
bluesmaniak
 
Posty: 32
Rejestracja: stycznia 25, 2005, 4:47 pm

Postautor: Musahar » czerwca 21, 2005, 3:33 pm

dla mnie to jest niesamowite, ze ktos potrafi wymyslic sobie melodie w glowie (albo od razu ca?? kompozycje) i zagra? to na instrumencie...

tez probuje tego, ale strasznie to trudnee....

pozdrowienia.
Musahar
bluesgość
bluesgość
 
Posty: 5
Rejestracja: czerwca 19, 2005, 7:44 pm

Postautor: leszekblues » czerwca 21, 2005, 4:29 pm

Powiem Wam jedno.
Wszyscy macie racje.
Dzis zeby u?ozyc melodie odk?adam istrument i ja wyspiewuje.
Dlaczego tak robie?
Ano bo po tych wszytkich teoriach skalach no jakos cz?owiek zaczyna grac czasem schematycznie i teoria go ogranicza.
O wiele prosciej jest zanucic jakas swieza melodie niz ja wygrac.
W moim przypadku jest tak ze najpierw byla improwiza potem wiecej teorii i lepsza improwiza i tak ten proces ciag?ego doskonalenia idzie w?asnie w takim kierunku.
Im wiecej wiedzy i teorii tym lepsza improwiza.
Pos?uchajcie jazzman?w.Oni tak wspaniale improwizuja dlatego ze znaja sie wspaniale na teorii i ogrywaniu konkretnych akord?w konkretnymi skalami .
Teraz jestem na etapie wchaniania kazdej teorii niezaleznie od styl?w muzycznych.Gram wszystko co mi podejdzie pod reke.
Czas bylo skonczyc z tym graniem tylko tego co sie juz nauczy?o.
pozdr
leszekblues
 


nowoczesne kuchnie tarnowskie góry piekary śląskie będzin świętochłowice zawiercie knurów mikołów czeladź myszków czerwionka leszczyny lubliniec łaziska górne bieruń

Wróć do Warsztaty i dyskusje...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 205 gości