autor: blues4u » września 26, 2007, 12:07 am
A teraz wreszcie konkret na temat. Tu chodzi o uzyskanie bżmienia hamonda mniejszym kosztem, również na scenie. Na poczštku dyskusji pojawił się wštek modułów brzmieniowych, niesłusznie zaniechany. Demówki modułów nigdy nie oddajš ich prawdziwych możliwoci, prezentujš gotowe "fabryczne" brzmienia. Moduł - to jest syntezator w małym pudelku za bardzo małe pienišdze. Trzeba tylko wykorzystać jego możliwoci. A sš one spore nawet w klasie taniutkich modeli o wymiarach radia samochodowego. Nie będę pisał o nowoczesnych droższych modelach, lecz o nieco starszych w cenie 300 - 500 zł., bo chyba o taki koszt chodzi zainteresowanym amatorom. Polecam zwrócić uwagę na moduły typu ROLAND SC-55, KORG 05R/W, YAMAHA MU-50. Jak kto ma więcej kasy to może nabyć mocniejsze póżniejsze modele, albo wygodniejsze w sterowaniu i programowaniu brznień syntezatory. A teraz konkretne możliwoci tych modułów.
YAMAHA MU-50 : iloć drwbarów (skrót DB) 4, pamięć na brzmienia - 32, w droższych modelach tak samo do 4 DB, ale więcej pamięci na brzmienia. ROLAND SC-55 : drawbary do 16 na solo bez akordów, z akordami do 4-5 ze względu na ograniczonš polifonię, w droższym SC-88 do 10 DB na akordach. Można podzielić 16 drawbarów pomiędzy lewš a prawš rękš, naprzykład l.r. - 6 DB na akordy 4-głosowe, p.r - 10 DB na solo 1 lub 2 głosowe. Da rady. Niestety pamięć tylko na 1 ustawienie. KORG 05R/W : do 16 DB, ale łatwiej użuwać 8 - szybszy dostęp. Polifonia nieco większa od SC-55 , więc pocišgnie 5-6 DB, przy podziale klawiatury na akordy i solo możemy wykorzystać do 8 DB. Nieco droższy KORG 05DR ma polifonię jak SC-88, więc możemy miało wrzucić 8 DB, lub więcej przy zagłębieniu się w menu. Pamięć na 100 brzmień. Wszystkie wymienione moduły majš bogaty zestaw efektów (dziesištki), w tym wirujšce głoniki, chorusy, pogłosy i t.d. Wyżej podane ograniczenia iloci drawbarów sš względne i zależš tak od polifonii modułów, jak i od styli gry, który może angażować różnš iloć głosów w zależnoci od tego, czy gramy akordy, czy melodię, czy dwoma rękami na całej klawiaturze, czy ustawiamu jej podział i lewa gra partię basu, a prawa akordy, lub solo. Polifonia w tych modułach w zależnoci od modelu wynosi od 28 do 64 głosów. Przy artykulacji "legato" 1 głos w grze wymaga 2 głosów polifonii, żeby dwięk się nie zatykał. Do rozszerzenia iloci drawbarów może się przydać stosowanie złożonych brzmień organowych lub ograniczenie polifonii w partiach jednogłosowych na korzyć wielogłosowych. Programowanie brzmień w modułach jest niewygodne i czasochłonne, prawie nie ma możliwoci kreacji brzmienia na żywo. Najlepiej przygotować komplet brzmień zapisanych w pamięci, a potem wybierać gotowe. Ze względu na niskš cenę tych modułów wielu amatorów napewno wybšczš im te niedogodnoci. Nieco więcej możliwoci dajš syntezatory zbudowane na podstawie tych modułów, wtedy, kiedy majš suwaki lub pokrętła do regulacji głonoci poszczególnych partów. Wtedy mogš być namiastkš drawbarów na żywca. Zazwyczaj w syntezatorach jest ich od 1 do 4, ale to już co. Koszt ok. 1500 zł.