[Poznań] III festiwal jazzowy MADE IN CHICAGO

Piszcie tu o swoich fascynacjach tą muzyką, informujcie o koncertach, piszcie o swoich ukochanych płytach. Jazz w szerokim pojęciu tego słowa.

Moderator: mods

[Poznań] III festiwal jazzowy MADE IN CHICAGO

Postautor: Zbyszek Stępski » października 21, 2008, 10:16 am

Obrazek

http://www.estrada.poznan.pl/estrada-36-Pl.htm

Organizatorzy:

ESTRADA POZNAŃSKA

JAZZ INSTITUTE OF CHICAGO



Poznański festiwal MADE IN CHICAGO jest oryginalną i jedną z najciekawszych propozycji na mapie europejskich i polskich festiwali jazzowych, organizowany we współpracy z najpoważniejszą organizacją wspierającą muzykę jazzową w USA – Jazz Institute of Chicago, z udziałem budżetu miasta Poznań. Dwie pierwsze edycje festiwalu zgromadziły w Poznaniu kilkutysięczną publiczność. Koncerty recenzowały media lokalne i ogólnopolskie - prasa, radio i telewizja. O fenomenie festiwalu pisała w USA wielokrotnie Chicago Herald Tribune, ukazała się obszerna relacja w prestiżowym amerykańskim miesięczniku muzycznym Jazz Times. Dla TVP Kultura powstał 30 minutowy reportaż o festiwalu 2006 oraz rejestracje koncertów z festiwali 2006 i 2007, czytelnicy Gazety Wyborczej w Poznaniu uznali festiwal za jedno z wydarzeń kulturalnych roku 2006 roku.

We współpracy z Jazz Institute of Chicago proponujemy w Polsce III edycję wyjątkowego jazzu, tworzonego przez muzyków z Chicago, w ramach specjalnego cyklu 6 festiwalowych koncertów w prestiżowych salach, kultowych klubach Poznania w listopadzie oraz koncertu specjalnego w grudniu 2008 roku.

MADE IN CHICAGO 2008 to 22 muzyków z Chicago, wielu z nich po raz pierwszy na koncertach w Polsce, to odtworzenie w Poznaniu niepowtarzalnego klimatu koncertów w chicagowskich klubach, historia jazzu na żywo : od klasyki po awangardę.

MADE IN CHICAGO to nietypowy festiwal bo samo Chicago jest miastem niezwykłym, przyjaznym muzyce i pełnym przyjaznych muzyków. Historyczne postaci chicagowskiej sceny, otoczone szacunkiem, współtworzą dzisiejszy jazz wspólnie z młodymi muzykami. Do tradycji miasta należy wspólne muzykowanie, często w powoływanych ad hoc składach, łączących różne pokolenia muzyków. Wymianie doświadczeń sprzyjają liczne koncerty na stale zmieniającej się mapie klubów, kilka festiwali, w tym znakomity Chicago Jazz Festiwal, darmowe koncerty w Millenium Parku i wiele innych imprez, organizowanych zarówno przez samych muzyków jak i przez profesjonalne instytucje, jak Jazz Institute of Chicago. Jazz w Chicago ma status zjawiska w światowej kulturze. Nie czerpie sił z intelektualnego snobizmu publiczności ale wprost z krwioobiegu miasta, którego jest żywą częścią. Jest zawsze tworzony z publicznością i dla publiczności. Mimo, że zdobył status legendy, wciąż zaskakuje oryginalnością. Objawia pełnię afro-amerykańskiej kultury, tkwiąc korzeniami w stale obecnym w Chicago bluesie, nawiązuje do afrykańskiej tradycji ale zarazem do współczesnego jazzu. Koncerty muzyków z Chicago wykraczają poza tradycyjnie pojmowany jazz i mają niepowtarzalny charakter muzycznego misterium. Szczególnie silny od lat 60tych, kiedy Muhal Richard Abrams powołał działające do dziś AACM (Association for the Advencement of Creative Musicians - Stowarzyszenia Na Rzecz Rozwoju Kreatywnych Muzyków), najważniejszy jazzowy uniwersytet na świecie. Naucza się w nim nie tylko muzyki, lecz kreuje postawy twórcze, budzi świadomość dziedzictwa kulturowego Afro-amerykanów oraz naucza związków tradycji z nowoczesnością. Nie ma w nim klasycznych wykładowców, ani zwyczajnych studentów, nie ma ocen, egzaminów i akademickich struktur. Jest za to jazz tworzony i objaśniany w żywym kontakcie twórców z odbiorcami. Lista muzyków związanych z AACM, pełna znakomitych nazwisk, nie ma końca, i co roku się powiększa.

Na koncertach MADE IN CHICAGO poznajemy zarazem historię chicagowskiego jazzu, jak i jego przyszłość, spoczywającą w rękach młodego pokolenia twórców. Ideą koncertów MADE IN CHICAGO jest prezentacja chicagowskiej sceny jazzowej, od tradycji po awangardę. Co roku grupa innych, kilkunastu muzyków, odwiedza Poznań i grając różnorodny jazz, w ramach zmieniających się składów i grup, tworzy niepowtarzalną atmosferę chicagowskiej sceny muzycznej. Panująca wśród muzyków, atmosfera wzajemnego szacunku, otwartość i radość wspólnego grania udziela się publiczności, która wypełnia sale koncertowe i z ciekawością oczekuje kolejnego festiwalu. Podczas dwóch pierwszych edycji, na koncertach w Poznaniu wystąpiła czołówka jazzu z Chicago, młodzi utalentowani muzycy i legendy jazzu, m.in. Fred Anderson, Ari Brown, Ed Wilkerson, Art Hoyle, Mwata Bowden, Corey Wilkes, Tatsu Aoki, Larry Gray, Charles Heath, David Boykin, Robert Irwing III, Dushun Mosley, Justin Dillard, Erwin Helfer, Dee Alexander, Maggie Brown, Duriel E. Harris. Tradycją festiwalu MADE IN CHICAGO jest niepowtarzalny finał, premierowy projekt z udziałem wszystkich zaproszonych muzyków, przygotowany przez gwiazdę festiwalu. W roku 2006 Nicole Mitchell zaprezentowała premierę, skomponowanej specjalnie na poznański festiwal, suity „Harambee”, w roku 2007 wystąpił po raz pierwszy w Polsce Douglas Ewart z projektem „Inventions”. Na finał tegorocznego festiwalu Roscoe Mitchell specjalnie skomponował utwór „Cards for Orchestra”.


Wojciech Juszczak – ESTRADA POZNAŃSKA - dyrektor artystyczny festiwalu

Lauren Deutsch – JAZZ INSTITUTE OF CHICAGO - - dyrektor artystyczny festiwalu

Obrazek
Zbyszek Stępski
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 2975
Rejestracja: lipca 2, 2006, 11:48 am

Postautor: Zbyszek Stępski » listopada 12, 2008, 5:55 pm

Obrazek

Program festiwalu:

21.11, Scena na Piętrze, godz. 19

MANY PATHS MEET THE SEA
Tribute to Alice Coltrane


Myra Melford - piano, harmonium
Nicole Mitchell - flutes, compositions
Mike Reed - drums
Josh Abrams - bass
Tomeka Reid - cello
Maia - harfa
Mwata Bowden - clarinet
Corey Wilkes - trumpet
Greg Ward - saxes

Niezwykły projekt muzyczny Nicole Mitchell z udziałem pianistki Myry Melford, który miał swoją premierę dla wielotysięcznej publiczności na koncercie w otwartych przestrzeniach Millenium Park w Chicago. Hołd złożony pamięci Alice Coltrane - pianistki, harfistki i partnerki życiowej Johna Coltrane'a. Połączenie witalnego jazzu i refleksyjnej muzyki wschodu.

21.11, Blue Note, godz. 22

Mike Reed's Loose Assembly


Mike Reed - drums
Tomeka Reid - cello
Greg Ward - saxes
Josh Abrams - bass
Jason Adasiewicz - vibes

Czasopismo "Time Out Chicago" nazwało projekt perkusisty Mika Reeda "jednym z najbardziej wysublimowanych zespołów jazzowych". Połączenie wibrafonu, wiolonczeli, kontrabasu i saksofonu, wahające się od pastelowych brzmień po żywiołową improwizację. Jeden z najciekawszych nowych zespołów jazzowych z Chicago.

22.11, Scena na Piętrze, godz. 19

Roscoe Mitchell Quartet

Roscoe Mitchell - flutes, saxes, percussion
Corey Wilkes - trumpet
Vincent Davis - drums
Harrison Bankhead - bass, cello

Chicagowski, gwiazdorski kwartet legendarnego saksofonisty, multiinstrumentalisty i kompozytora, założyciela kultowego Art Ensemble of Chicago - Roscoe Mitchella. Spotkanie awangardowej, żywiołowej improwizacji oraz jazzowej tradycji.

22.11, Blue Note, godz. 22

Saxophone Summit


Ken Chaney - piano
Mike Reed - drums
Josh Abrams - bass
Greg Ward - saxes
Mwata Bowden - saxes

Projekt nawiązujący do tradycji jazzu z Chicago. Spotkanie legendarnego i nigdy nie prezentowanego w Polsce nestora sceny Chicagowskiej - pianisty Kena Chaneya oraz saksofonistów z dwóch pokoleń - Grega Warda i Mwaty Bowdena. Standardowy repertuar staje się pretekstem do popisów solowych artystów.

23.11, Scena na Piętrze, godz. 20

Koncert Finałowy

Roscoe Mitchell Ensemble
CARDS FOR ORCHESTRA


Roscoe Mitchell - flutes, saxes, percussion, compositions
Myra Melford - piano
Ken Chaney - piano
Josh Abrams - bass
Harrison Bankhead - bass, cello
Jason Adasiewicz - vibes
Tomeka Reid - cello
Vincent Davis - drums
Mike Reed - drums
Greg Ward - saxes
Corey Wilkes - trumpet
Mwata Bowden - saxes
Nicole Mitchell - flutes
Maia - harfa

Roscoe Mitchell - jeden z najwybitniejszych muzyków jazzowych i kompozytorów na czele zespołu złożonego ze wszystkich muzyków zaproszonych na festiwal. Wspólnie wykonają kompozycję napisaną specjalnie na festiwal Made in Chicago w Poznaniu. Awangardowy finał festiwalu i zarazem niepowtarzalne wydarzenie muzyczne z pogranicza jazzu i muzyki współczesnej.

3 - 4.12, Scena na Piętrze, godz. 19

Jazzowe warsztaty wokalne

Projekt jest elementem otwartego, bezpłatnego programu edukacyjnego będącego częścią III Międzynarodowego Festiwalu Jazzowego Made in Chicago. Polscy muzycy i pedagodzy z Chicago poprowadzą bezpłatne warsztaty muzyczne.

6.12, Aula Nova, godzina 20.30

Koncert specjalny w ramach XIV Światowej Konferencji Klimatycznej ONZ

Sirens of Song
Dee Alexander's Tribute to Nina Simone & Dinah Washington


Dee Alexander - vocal
Miguel dela Cerna - pianist and Musical Director
Junius Paul - bass
Frank Parker Jr. - drums
Ari Brown - tenor sax
Stephen Berry - trombone
Marquis Hill - trumpet
James Sanders - violin
oraz chór Gospel Joy

Wyjątkowy projekt, który powstał na zamówienie Jazz Institute of Chicago w 2007 roku, aby uświetnić doroczny Festiwal Sztuki organizowany latem przez miasto Chicago w otwartych przestrzeniach Millenium Park, w nowoczesnej sali koncertowej zaprojektowanej przez wybitnego architekta Franka Gehry. W "Sirens of Song" wybitna wokalista z Chicago Dee Alexander składa hołd pamięci dwóch niezapomnianych indywidualności wokalistyki bluesowej i jazzowej - Ninie Simone i Dinah Washington. To niezwykłe przedsięwzięcie zyskało doskonałą oprawę muzyczną dzięki zaangażowaniu zespołu jazzowego, klasycznego kwartetu smyczkowego oraz chóru gospel.

http://www.estrada.poznan.pl/estrada-36-Pl.htm
Obrazek
Zbyszek Stępski
bluespatronize
bluespatronize
 
Posty: 2975
Rejestracja: lipca 2, 2006, 11:48 am


nowoczesne kuchnie tarnowskie góry piekary śląskie będzin świętochłowice zawiercie knurów mikołów czeladź myszków czerwionka leszczyny lubliniec łaziska górne bieruń

Wróć do Jazz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 198 gości

cron